maandag 18 maart 2013

Clinic Nadieh Haarsma

Afgelopen zondag was de clinic van Nadieh Haarsma.

Ik had nog nooit les van haar gehad, maar had een goede referentie gehad. De clinic was opgebouwd uit twee individuele lessen, een 's morgens en een 's middags. Je kon zelf kiezen waar je aan wilde werken en je kon naar de anderen kijken als je zelf niet hoefde te rijden. Er was ook de mogelijkheid om een stal te huren en voor een goede lunch was gezorgd. Ik had ook morele en praktische steun van de eigenaar van Jenny, die ook voor de foto's en video's heeft gezorgd.

Toen ik aankwam hadden we nog even tijd om Lightning op stal te zetten en alle spullen bij elkaar te pakken. Lightning stond bij twee van zijn halfzussen: Flame (een volle zus van Jenny) en Joke, een volle zus van Nina, de merrie die ik vroeger ook nog had.

Ik had zelf nog wat spierpijn van vrijdag, dus ging ervan uit dat Lightning dat ook had. In de bak was al les bezig, dus we gingen buiten vast wat stappen. Daarna begon de les. Ik moest natuurlijk eerst voordoen hoe ik normaal reed en had aangegeven dat ik aan zijn balans wilde werken. Dat betekende eerst verzamelen! Daar kregen we het wel warm van, maar het hielp heel erg en hij ging enorm vooruit. Ik had er al zo mijn manier voor opgebouwd, maar het werkte nooit echt goed. Ik moet dit nu gaan volhouden!


's Middags had ik gekozen voor oefeningen om zijn lijf losser te maken. Daar kan ik er ook nooit genoeg van hebben. Ook wilde ik het niet meer te zwaar maken, en dat los maken zou er hopelijk ook voor zorgen dat hij niet drie dagen stijf van de spierpijn stond.

Wat me het meeste opviel was dat ze het allemaal heel duidelijk uitlegde en aanpaste aan het niveau van de ruiter en het paard. Er kwamen genoeg gemeende complimenten voorbij en ze zei nooit dat je iets niet goed deed. Ze vroeg alleen om dingen anders te doen en zei dan: "werkt dat?" Ze is nog jong, maar ik merkte dat ze al veel ervaring heeft en zeker een talent voor lesgeven. Bij andere paarden merkte ik dat ze ook verschillende oplossingen aanbood. Vanzelfsprekend gebeurde alles op een rustige en vriendelijke manier.

Helaas zijn de foto's van binnen en vrij ver weg en daardoor wazig. Er zijn ook nog een paar video's. Die zal ik snel plaatsen.

Lightning deed het allemaal erg goed en we zijn niet zover terug in niveau als waar ik bang voor was. Nu is het aan mij om het regelmatig "in de bak rijden" vol te houden. Tijdens het rijden schudde hij trouwens niet met zijn hoofd. Later wel: er zat zweet op! Ik ben echt heel blij dat daarin nu zoveel vooruitgang zit. 
 
Wat ook heel erg fijn was, was toen ik 's avonds thuis kwam, de eigenaar van Jenny de paarden al verzorgd had. Daardoor kon ik opruimen en voldaan aan tafel aanschuiven! Bedankt daarvoor :D.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten