vrijdag 28 april 2017

STTDP dag 3 en 4

Gisteren was Roxy's training de hoefsmid. Dat doet ze prima, maar het is niet alledaags dus vond ik het als training tellen. Ze mocht voor het eerst met haar voorvoeten op de staander en dat vond ze even lastig, maar al snel ging het beter.

Vandaag dag 4 van 21 en het is bijzonder om te zien hoeveel vooruitgang ze maakt in 4 dagen. Op de eerste dag was ik er nog zeker van dat ik nooit meer bij een paard in de buurt zou moeten komen, maar vandaag merkte ik al hoe snel de kwartjes vallen. Ze is zo ontzettend oplettend en reageert zo goed, tè goed eigenlijk.

We werkten vandaag voornamelijk aan ontspanning: ontspannen in de bak lopen zonder te werken zodat de bak ook een leuke plek is, in de bak met de buurvrouw kletsen, vlot de bak in gaan zonder aarzelen, rustig de bak uitgaan zonder spanning. Het "werk" deed ik in de paddock. Met het touw zwaaien is al bekend terrein, daarom voegde ik er vandaag de zweep aan toe. Dat was aan haar linkerkant geen probleem, maar aan de rechterkant was dat erg spannend. Dat duurde even, maar na een 3 korte sessies afgewisseld door wat anders, kon ik behoorlijk hard met de  zweep zwaaien zonder dat ze dat erg vond. Nog even en ze kalmeert als ik de zweep laat knallen.  Het achteruit lopen gaat ook goed op de vlakkere paddock (de bak is erg diep) en ze kan al een heel rondje om de voorhand draaien.

En het allerbelangrijkste.... na de training bleef ze bij me staan, heel ontspannen! De rest van de kudde stond op de wei, dus ik liep in die richting om haar "terug te brengen". Het halster was al af, maar ze bleef netjes naast me lopen en stopte toen ik stopte. Nu al bridleless <3 .="" nbsp="" p="">
Wat zullen we morgen eens oppakken?   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten