donderdag 30 mei 2013

Neusbloeden

Mijn medische ontwikkeling wat paarden betreft gaat steeds verder. De laatste tijd heb ik me al kunnen verdiepen in PPID (Cushing), TMD (kaakproblemen), HSS (hoofdschudden), luizen, wonden en nu de meest recente: neusbloeden.

Dinsdag tijdens het rijden zag ik dat Lightning bloedde uit zijn neus. We hadden lekker gereden, niet hard, vooral veel gestapt en gedraafd. daar heb ik ook nog leuke foto's en filmpjes van, maar nu staat mijn hoofd er even niet naar om die te bloggen. We waren nog even van huis en gingen in stap verder. Helaas begon het te regenen waardoor hij weer erg met zijn hoofd begon te schudden (we zijn er achter dat de trigger regen, vliegjes, o.i.d. op zijn neus is); de bloedspatten vlogen in de rondte! Uiteindelijk ben ik ernaast gaan lopen met mijn petje over zijn neus. Je kan je wel voorstellen hoe ik eruit zag toen we thuis kwamen...

Langzaamaan stopte het bloeden en heb ik de dierenarts gebeld. Die gaf kort gezegd twee oorzaken aan, geen van beide dringend omdat hij maar uit één neusgat bloedde en het maar een beetje was: een poliepje in de neus of een ethmoid hematoma. Dat laatste is een tumor bij het zeefbeen in het hoofd. Beiden kunnen (operatief) verwijderd worden, de prognoses verschillen nogal maar de meeste zijn redelijk gunstig.

Gisteren was er niks te zien, vandaag was het helaas weer terug. De dierenarts had eerst niet zo'n haast, maar komt nu toch morgen al om een endoscopie te doen. Hopelijk vinden we dan de oorzaak, anders moeten er nog foto's gemaakt worden of evt. een scan. Ik probeer er van de positieve kant naar te kijken: misschien is dit wel de oorzaak van het hoofdschudden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten