vrijdag 31 mei 2013

Ethmoïdaal hematoom

Vanmiddag is de dierenarts geweest voor een endoscopie van de neus. Het vermoeden werd bevestigd: Lightning heeft een ethmoïdaal hematoom. Dit is een goedaardig gezwel op het zeefbeen in de neus. Volgens de dierenarts zat het niet in de weg en was het niet gevaarlijk. Het zou kunnen krimpen of groeien en daarbij soms kleine bloedingen veroorzaken. Rijden kon ook gewoon. Hij gaf aan dat opereren een optie was, maar niet nodig omdat het geen woekerende cellen zijn, maar alleen een soort bloeduitstorting in het slijmvlies (vergelijkbaar met een liesbreuk, de onderliggende bloedvaten komen er uit). Of er een link met het hoofdschudden was, kon hij niet zeggen omdat hij van het hematoom geen last zou hebben. Tja... 

Ik ga dit maar eens even laten bezinken. Kan ik met deze gedacht leven of neem ik het risico van een operatie? Ik heb natuurlijk het internet al afgestruind en ik kan nergens vinden dat het kwaad kan, maar toch wordt overal de operatie genoemd. Ik denk dat ik de door de dierenarts aanbevolen kliniek maar ga bellen, misschien kunnen zij meer over de operatie vertellen en waarom je het weg zou halen.

Het brave paard liet dit allemaal onder een lichte verdoving gewoon met zich doen, die slang in zijn neus. Ik vind het normaal, maar het is toch wel bijzonder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten