vrijdag 31 mei 2013

Aha-Erlebnis

Bij een van de vele zoektochten door internet n.a.v. hoofdschudden en de mogelijke oorzaken daarvan, kwam ik een artikel tegen van een Amerikaanse dierenarts over TMD (temporomandibular joint dysfunction). Klinkt ingewikkeld, maar dit is het gewricht waar de kaak aan de schedel zit.

Ik heb geen idee of dat de oorzaak is bij hem, maar van dit gewricht is ook een deel afgebroken toen hij zijn nek brak waardoor zijn kaak ook iets scheef staat. Ik had wel zo’n aha gevoel toen ik het artikel las… Ze schrijven dat dit ook bekkenproblemen geeft (en dat zegt de osteopaat altijd!) en hij bied me steeds de rechterkant van zijn hoofd aan om daar iets weg te halen. Ook mag ik zijn rechteroor bijvoorbeeld niet scheren, van die trilling wordt hij helemaal gek, links is geen probleem. Verder knarst hij regelmatig met zijn tanden.Ze beschreven ook in dat artikel dat paarden met TMD snel haken krijgen omdat hun kaak scheef is. Dat valt dus bij hem wel mee…(de haken, niet de scheve kaak).

Wat heb ik tot nu toe alweer bijgeleerd? Het basisprobleem van head shaking is hoofdpijn. Dit lijdt tot een overgevoeligheid waardoor ze met hun hoofd gaan schudden om ervan af te komen zodra er een trigger optreedt zoals zonlicht, regen, geluid, stress, pollen, vliegen, zonverbrand, etc. Lightning’s triggers zijn regen, sneeuw, vallende bloesem, beestjes, etc. Harde geluiden kan hij ook niet hebben, maar hij is niet allergisch en reageert niet op zonlicht. De hoofdpijn kan natuurlijk diverse oorzaken hebben: allergieën, vernauwde bloedvaten, geblokkeerde zenuwen, voormalig trauma of idiopathische aangezichtspijn (zonder aanwijsbare oorzaak) en…TMD…


Dit schreef ik een tijdje geleden al, maar was er nog niet aan toe gekomen om er verder op door te gaan of het te publiceren. Wel ben ik serieuzer gaan trainen omdat ze bij TMD aangeven dat recht richten enorm belangrijk is. Nu speelt het hele neusbloeden verhaal, waarvan de DA en ik toch wel een donkerbruin vermoeden hebben dat de bloedingen en het hoofdschudden dezelfde oorzaak hebben. Je mag namelijk na het lezen van dit stukje maar één keer raden uit welke neusgat hij bloedt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten