woensdag 6 juli 2011

Stalkijkdag nr. 2

’s Morgens eerst naar Zutendaal bij stal Crijbohoeve. Aan de telefoon beloofden ze dagelijkse weidegang. Hoelang precies, heb ik door schade en schande leren vragen. Toen ik daar was, hing er een prettige sfeer en de paarden stonden tevreden te grazen in hun privé weide. Dagelijkse weidegang was van 10 tot ongeveer 16h en in de winter alleen tijdens het mesten. Bij slecht weer kwamen ze ook naar binnen. Helaas houdt het dan voor mij al op. De stallen waren ruim, licht en luchtig en werden dagelijks opgestrooid. Ze hadden een rijbak die tevens als paddock gebruikt werd. De mensen waren verder erg aardig.

Toen door naar Susteren (Luxor stables) waar ik afgesproken had met iemand van Bokt. Als Lightning in de groep kon, dan was er 24/7 weidegang mogelijk in de zomer, anders kwamen ze ’s nachts op stal. In de praktijk betekende dat dat ze om 13h naar binnen moesten als de eigenaresse weg moest (3x per week). In de winter was er 1 paddock voor 30 paarden… Ze waren ook erg vriendelijk en ik kreeg zelfs iets te drinken. Die weidegang is voor mij/paard echter een absolute voorwaarde, dus houdt dat ook op.

Ik had ook gehoord van een boer in Raar (Meerssen, camping Raarhof) die 24/7 weidegang had, ook in de winter. Dat klonk me teveel van het goede omdat ze ook droog moeten kunnen staan en aan hun hooi/water kunnen. Lightning stond op een vorige stal ooit in een loopstal, maar daar lieten de andere paarden hem niet aan het eten en drinken. Na 2 maanden was hij mager en depressief. Lopen wilde hij al helemaal niet meer. Ik ken ook iemand die in Raar stond die er toen redelijk tevreden was, maar toch niet helemaal. Ben toch gaan kijken en vond inderdaad alleen een paddock met een overkapping en een wei met wel 20 paarden erin. In mijn ogen kwam de winter langs en stonden ze allemaal tot hun enkels in de prut elkaar te pesten. Ik zag geen bak, geen poetsplaats en geen stalling voor de koets. De boer melde me wel nog dat ik zijn zoon/schoondochter maar even moest bellen, want die namen het over.

Hou deze even vast, want hier komt een leuk “puzzelstukjes” vervolg op!

Na de les met Mia nog in Retersbeek gaan kijken op stal Equi Libre. De eigenaresse had de juiste instelling, maar jammer genoeg te weinig weide en ook pas open na 10h. Er was iemand dressuur aan het rijden op een heel nette manier, dus dat was een pré.
Overal voor- en nadelen!
Als klap op de vuurpijl nog even naar Vijlen naar stal Wiertz. Zij hebben vergelijkbare service met mijn huidige stal. Bij daglicht buiten en ’s nachts binnen. In het weekend zelf doen. Enige nadeel is dat het een half uur rijden is. Als je in het weekend dan 2x per dag moet gaan, ben je al 2 uur kwijt zonder dat je paardgereden hebt. Na veel stallen gezien te hebben, blijft deze favoriet. De eigenaar is ook erg vriendelijk en open. Zijn hond bijt vreemden, maar ik mocht blijkbaar wel binnen komen! Er zijn ook veel faciliteiten inclusief paddocks aan sommige stallen. Er is een binnen- en buitenbak + round pen en je kunt er prachtig uit rijden. De weiden zijn steeds voor 2 paarden samen en grenzen allemaal aan elkaar. Er is geen beschutting, maar er zijn wel bomen aangeplant. Ik heb me op de wachtlijst laten zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten