vrijdag 22 juli 2011

Een dag te laat...

Woensdag heb ik Lightning naar Eron gebracht, en gisteren (donderdag) belde zowel Raarhof als stal Wiertz op dat er per direct plaats was! En nu dan? Ik hàd een plan - weg plan.

Nu moet ik een beslissing nemen: zet ik Lightning voor de winter al 24h buiten in een grote kudde? De twijfel slaat toe…

Is hij niet te macho voor in de groep? Bij twee eerdere pogingen trapte hij de ruinen de wei uit of werd zelf de wei uit getrapt omdat hij er met de merries vandoor ging. Nu is er blijkbaar genoeg ruimte, maar krijgt hij dan voldoende rust? Mede door de eerste reden zie ik het gebeuren dat hij uren lang bezig kan zijn met het bij elkaar houden en verdedigen van zijn merries. Het is zeker natuurlijk gedrag, maar ik wil graag onnatuurlijke dingen doen zoals op hem rijden.

Het alternatief (Wiertz) is een gewone stal waar ze ’s nachts binnen staan. Hij is dan op zijn gemak, maar kan zijn eigen omgeving niet beïnvloeden. Dat veroorzaakt stress (is wetenschappelijk onderzocht en ik merk dat ook). Bovendien vind ik altijd dat ze te weinig buiten staan (en dan is dat bij Wiertz nog zoveel mogelijk). Tot nu toe is hij wel erg op zijn gemak in een stal en op de wei met maar een ander paard. Dat is voor hem een zorg minder.

Ik had me voorgenomen om het te proberen in de groep, maar dan pas vanaf het voorjaar vanwege het weer en omdat ze dan ook de weiden hebben (meer plaats). Als ik het uitstel moet hij het zowieso twee keer verhuizen. En voor hetzelfde geld gaat het super. Ik zou het fantastisch vinden! 

Oh en had ik al gezegd dat ik zo op vakantie vertrek? En dat ik met Eron het heldere plan heb opgevat om hem op het Europees Kampioenschap uit te gaan brengen (Showmanship èn Horsemanship)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten