donderdag 14 januari 2016

Training Vicky: aangebonden staan

Vandaag was ik weer bij Vicky op bezoek en gingen we, net als vorige week, met de twee kleintjes naar de manege. Ik had me voorgenomen om duidelijker te zijn en Vicky was ondertussen ook weer de oude qua gedrag.

We oefenden een oefening van Stacey Westfall uit haar video serie met Jac, waarbij je een paard voorbereidt op vaststaan door het plots op een lopen te zetten terwijl je het touw rond je heupen houdt. Je hebt het touw vrij lang om ze enigszins een kans te geven om mee te gaan, maar de bedoeling is dat ze plots druk achter hun oren voelen en leren om naar voren te springen. Als je het een keer of 10 gedaan hebt, dan snappen ze het spelletje wel.

Ook oefenden we om de veulens kort uit elkaar te halen, zodat kleven (hopelijk) geen probleem wordt. Ze staan samen in één stal en lopen samen op de weide.

Eenmaal terug op stal bond ik haar ook vast, vrij kort, zodat ze dat snel voelde en heb ik haar hoeven gevijld. Ik heb een 6 meter lang touw om met haar te werken. Dat maak ik dan met een paniekknoop vast en houdt het uiteinde steeds vast zodat, àls ze zou terugtrekken, ik dat meteen los kan maken. Dat was allemaal niet nodig en ze vond het niet zo'n probleem om vast te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten