zondag 24 januari 2016

Misty's zere voeten

Op 24 december plaatste ik het bericht over Misty's hoefbevangenheid (is het alweer zo lang geleden!?!)

Begin januari kwam de dierenarts voor controle, maar was ze nog steeds niet beter en ze adviseerde röntgenfoto's te laten maken om te zien of het hoefbeen gekanteld was en zo ja, in hoeverre. Een paar dagen na haar bezoek merkte ik dat haar hoeven niet meer zo warm waren en het bloedvat ook niet meer klopte: joepie!! Ze liep nog niet echt beter en leek achter ook kreupel te lopen! Help, de hoefzweer was ook weer terug :(. Arm paard stokkreupel op 3 van de 4 benen.

De dierenarts die kwam voor de foto's maakte ook een foto van de voet met de zweer om te zien of daar iets aan te zien was. De hoeven voor waren niet meer warm geweest en ze mocht en moest van de medicatie af. Hoefbevangenheid is immers een inflammatie waarvoor je ontstekingsremmers geeft, een hoefzweer is een ontsteking die juist moet rijpen en uitbreken en niet geremd mag worden. Dat werkt elkaar dus tegen.

Een paar dagen later kwam de verlossende uitslag: het hoefbeen was niet gekanteld! Wat een opluchting!

Omdat ze van de medicijnen af was, maar nog steeds last had van haar voeten, hebben we haar voor ijzers gegeven. Zo kan ze pijnvrij lopen. Ik zal niet snel een ijzer laten plaatsen, maar 24 uur per dag hoefschoenen aan werkt ook niet. Gelukkig gaat het erg goed met haar ijzers en ze is weer een beetje gemotiveerd om de wei op te gaan. Met de vorst was ze wel tot in de wei geraakt, maar durfde niet meer terug. We moesten haar gaan halen en voetje voor voetje terug brengen naar de zandpaddock (daar ben ik nu zo mogelijk nòg blijer mee!).

De hoefzweer is helaas nog steeds niet doorgebroken en ik wil niet alweer een gat in haar zool maken. Het gat van de vorige keer is namelijk nog steeds niet helemaal dicht gegroeid. Het gaat een beetje op en neer hoeveel last ze ervan heeft, maar ik merk dat het enige been waar ze nog niks aan heeft, ook warm aanvoelt. De zweer moet met soda weken en trekzalf er langs de kroonrand uitbreken, maar ik vraag me af hoeveel kwaad het kan als ik er zelf een sneetje in maak?

Pfff, als paarden iets aan hun hoeven hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten