woensdag 17 mei 2017

Roxy STTDP dag 1 of 9?

Zondag hebben we de training van Roxy weer opgepakt in het "doe 21 dagen iets met je paard" programma. Er is ook een facebookgroep van, waar de smoesjes om een dag over te slaan de pan uit reizen. Hier is het helaas niet veel beter.... zondag is het gelukt (en de vorige 8 dagen ook achter elkaar), maar maandag was het al direct na het werk met Misty naar het dekstation en gisteren was ik om 22:00 thuis van mijn werk.... Je zou zeggen dat elke dag 15 minuten wel moet lukken, maar daar blijft het niet bij. Tja, ik ga het mezelf maar vergeven.

Straks gaan we een stukje wandelen met Roxy. Nu Misty er niet is, hoop ik dat het thuisfront het haar niet zo moeilijk maakt door de hele tijd te roepen.

Zondag vond ik het een goed idee om haar te "pony-en". Dat heb ik vorig jaar met Vicky ook gedaan, maar die bleek wat avontuurlijk en niet onder de indruk van een subtiele aanwijzing (ik heb toch maar 2 handen). De laatste keer was ze erin geslaagd om op een stijl bospad het leidtouw om me heen te wikkelen toen Lightning vond dat hij best in galop naar boven kon :o.

Van bovenaf touw op haar laten vallen. Ik heb ook mijn
been over haar gelegd, maar daar heb ik geen foto van ;) 
Het voordeel van pony-en is dat je zelf hoog zit en op een paard. Vanuit die hoogte kun je ze laten wennen aan dingen die boven hun hoofd gebeuren, zeker als je rijpaard daar kalm onder blijft. Daarnaast kun je ze goed leren wijken voor druk achter de oren omdat je met je paard net wat meer kracht kan zetten. Aan de ene kant leer je ze om voor zachte druk te wijken, maar voor plotselinge harde druk moeten ze ook wijken (denk bijvoorbeeld als ze vaststaan en gaan hangen - dan wil je dat ze vooruit gaan en niet achterover klappen).



Kan ik dit ook eten?
We probeerden het eerst in de bak. In het begin bleef Roxy achter Lightning lopen, maar nadat Lightning een paar keer plots begon te draven ;), had ze het door en bleef ze netjes naast ons. Ze draafde zo netjes mee, dat ik zelfs een videootje kon maken. Het hobbelt uiteraard als een gek, maar kijk hoe los dat touw blijft hangen! Wat een trainbaar paardje!

De wereld is ok als Lightning in de buurt is, maar ze moet het ook leren zonder. Een paar dingen zullen we haar leren met de oudere paarden erbij, zoals verkeer, maar liefst leren we het haar "alleen". We hebben met Vicky gemerkt hoe moeilijk dat kan zijn als ze dan weg gaan bij de kudde.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten