woensdag 25 februari 2015

Nerveus


Maandag was het de bedoeling om te gaan rijden. De trailer stond klaar, de auto was ingepakt. Lightning was nog een beetje nat, dus ik zou hem daar wel poetsen....

In de video kun je zien dat hij nogal nerveus was. Dat is iets dat met momenten terug komt, hij gaat niet graag de trailer op. Hij doet het wel omdat hij geleerd heeft om te luisteren, maar het is voor ons allebei prettiger als hij zich daarbij ook ontspant. 

Dit gespannen gedrag vertoont hij overigens alleen als hij weet dat hij de trailer op moet (of als hij gewassen wordt voor een wedstrijd) en soms ook voor het rijden. 

Paarden vertellen je zelf wel waar je aan kunt werken, dus ik besloot eerst hiermee aan de slag te gaan. In eerste instantie heb ik gewacht, en gewacht, en gewacht, totdat hij een kort moment stil stond. Dan ga ik naar hem toe, maar als hij dan weer begint loop ik weer weg. Dat duurde ongeveer een kwartier. Daarna heb ik hem losgemaakt, waarbij hij me bijna omver liep. Daarna volgde grondwerk: om hem te trainen, te laten opletten en te laten ontspannen. Het zijn allemaal oefeningen die hij zeer goed kent en ondanks de stress wel uitvoert. Hij stond te rillen als een rietje, maar al snel werd dat minder.

Toen volgde er grondwerk, langzaam aan richting trailer tot hij er na een tijdje voor stond. Stapje voor stapje in de goede richting en op de klep. Hij racete erin! Ok, nog niet helemaal ontspannen dus... Na een tijdje rustig verder gaan, liep hij er ontspannen op en af, van welk punt dan ook. Goed gedaan, kerel! We zijn niet meer gaan rijden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten