dinsdag 1 april 2014

Training Misty

Zondag ben ik met Misty aan de slag geweest en hebben we weer een aantal stappen afgewerkt. Vorige keer heb ik de pad op haar hoofd gelegd. Dingen rond haar hoofd zijn 9 van de 10 keer geen probleem, maar dan ineens stuift ze naar achteren. Met het bit uitdoen heeft dat een keer flink paniek gegeven en dat is niet handig! Zondag heb ik weer met de pad gewerkt en ging het al veel beter. Daarna het zadel op en overal erop kloppen, rammelen, met de beugels wiebelen, met de singel rollen. Ze kijkt wel, maar verder niks.

Vorige keer had ik ook gemerkt dat als ze draaft, ze sneller geïrriteerd is. En als je er dan op gaat zitten… Eerst grondwerken dus, tot de irritatie weg is. Dat deed ik door haar opbouwend te longeren: eerst aan het halster, daarna aan het bit. Ik maakte een tweede lijn om de stijgbeugel om die in draf ook te laten wapperen en over het zadel te zwaaien. Toen maakte ik de tweede lijn aan de buitenkant vast (door de beugel en aan het halster) om haar te laten wennen aan een lijn achter de benen. Daar ging ze spontaan van draven, dus rustig wachten tot dat over was. Toen beiden lijnen aan het bit waarbij ik de binnenste lijn nog niet door de stijgbeugel had gedaan en als laatste beide lijnen door de stijgbeugels (en aan het bit) om met dubbele lijnen te longeren. Je kan ermee leren sturen, stoppen en achteruit waarbij het ongeveer als de teugeldruk voelt als wanneer je erop zit.
Na het longeren ben ik er nog even op gaan zitten. De opbouw was compleet. We hebben gestapt, gestuurd en gedraafd :D. Rechtsom viel ze erg naar binnen en aangezien Lightning dat ook doet en ze dat aan de lijnen niet deed, ligt dat aan mij. Eén been aanleggen doet nog niks, haha! Hmm… hoe leer je dat? Waar ze de vorige keer nog wiebelig was, was dat nu al veel minder en durfde ze soms ook wat voorwaartser te gaan. Ze vond het ook niet meer zo’n probleem dat ik ineens verdwenen was.

Het is heel grappig om te merken dat ze het soms moeilijk vindt, maar probeert te doen wat er van haar gevraagd wordt. In vergelijking is Lightning zo’n drama queen! Ik heb altijd gedacht dat hij het rustigste paard van de wereld was (op de enkele uitspatting na), maar hij reageert veel feller op iets dat hij niet wil. Hij is niet gauw onzeker en daardoor ook brutaler. Misty is wel onzeker, maar neemt sneller iets van je aan. Echt super leuk om de verschillende karakters te ontdekken en hoe ik haar steeds beter leer kennen (en hoe goed ik Lightning ken).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten