maandag 28 april 2014

Esdoorn

Vooral in het najaar, maar ook in het voorjaar, treedt atypische myopathie op. Dit is een in 75% van de gevallen dodelijke, acute spierziekte (o.a.) veroorzaakt door esdoorn vergiftiging. De zaden, maar ook de jonge scheuten kunnen het veroorzaken.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1778954&view=unread#unread

http://www.vlaamspaardenloket.be/nl/nieuws/OPGEPAST-Verhoogd-risico-op-dodelijke-esdoornvergiftiging-bij-paarden-aan-het-begin-van-de-lente#.U16i-6L5G6U


In onze achtertuin staat zo'n "duivel" (ik zie het niet meer als mooie boom :( ) en bij de buren in de wei ook. Doordat een esdoorn zich ook heel lekker voelt in een haag, groeit als kool en zich vermeerdert als onkruid, staat de boom/struik inmiddels langs onze hele grond.

Blijkbaar is het een goed jaar, want vorig najaar lag m.n. onze achterste weide bezaaid met zaden en nu komen die met duizenden tegelijk uit. Ik overdrijf niet. Die wei heb ik nog niet open durven doen :(. De paarden lijken er overigens niet van te eten. Ook op andere plekken staan zaailingen en ze eten er netjes om heen. Ook van de grotere esdoorns in de haag eten ze niet, maar wat als ze per ongeluk.... Het is ondoenlijk om ze allemaal te verwijderen, al kom ik elke dag met een handje vol terug. Alle beetjes helpen...

Spreekt voor zich dat ik aan rigoureuzere vormen van bestrijding denk! Er mag van mij best zo'n boom staan, maar om elk jaar duizenden zaailingen uit te trekken, vind ik wat veel van het goede. De boom in onze tuin wordt nieuw tuinmeubilair :D, en voor de zaailingen ben ik eens bij de boer langs geweest die mij een jerrycan MCPA meegaf. Dit werkt tegen breedbladige onkruiden, maar of bomen daar ook onder vallen? Het stond niet in het lijstje op de fles.... Round up werkt onvoldoende (ze staan zelfs op onze oprit in de kieren tussen de stenen!), terwijl dat toch hèt gif van keuze zou moeten zijn. Kappen zou niet helpen (komt even hard weer terug), je zou de bomen moeten ringen. De struiken gaan we wel verwijderen, en smeren dan round up op de wonde. Dat zou in september moeten gebeuren.

Esdoorn bestrijding (een artikel)

In de ergste wei, die dus nog dicht is, groeit het andere onkruid en het gras er al deels overheen. Zonder licht zullen ze afsterven. De anderen heb ik bespoten met dat MCPA. Even afwachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten