woensdag 5 maart 2014

Training Misty

Vorige keer schreef ik nog dat ik haar niet zou longeren... maar je moet werken met wat je krijgt en een beetje beweging is goed voor haar conditie! Een fit paard bevalt gemakkelijker en ik merk dat sommige knopjes wat roestig zijn. Ook vind ik het een goed idee voor haar vertrouwen dat ze dingen doet die ze moeilijk vindt en daar beter in wordt. Na drie keer 10 minuten gelongeerd te hebben (voor de mentale training, niet om haar te vermoeien), is haar balans al beter en reageert ze vlot. Liep ze eerst met haar hoofd omhoog, nu is dat "level", op schofthoogte. Het spannende is er al vanaf.

We zijn nu in die fase beland waarbij ze vooraf gaat invullen wat je zou willen en dat wordt soms nog een dansje. Haar feedback is heel waardevol, hoe duidelijk of fijn kan ik zijn en waarop moet ze wel reageren en waarop niet.

Ze heeft soms ook de neiging om in je richting te leunen en duwen, dus daar wordt ook aan gewerkt. Verder zitten er nu teugels aan het bit en geeft ze netjes na op teugeldruk (aan de hand). Ook van een balkje raakt ze niet uit balans. Het is wat dat betreft mooi om te zien dat ze niet Lightning is. Waar hij snel uitglijdt of struikelt, verwacht ik dat zij dat ook zal doen, maar dat gebeurt niet.

Iets aan of om, vindt ze totaal niet spannend, dus afgelopen weekend heb ik het zadel erop gelegd. Geen probleem! Daarvoor had ze de longeersingel ook al om gehad.

De volgende stap is "longeren" met dubbele lijnen en het zadel. Wordt vervolgd....
Nu even nog een paar trainingsvideo's kijken van Stacy Westfall: hele waardevolle tips en voorbeelden met haar jonge hengst Jac.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten