zondag 16 maart 2014

Bietenpulp voeren


Pavo SpeediBeet 

Als Pavo tester kregen we de gelegenheid om hun nieuw product te proberen: Speedibeet.

Speedibeet is bietenpulp die snel klaar te maken is (10 minuten), tegenover de traditionele pulp die uren moet inweken.


Pulp ondersteunt de darmwerking doordat het voornamelijk vezels bevat en heel weinig suiker. Licht verteerbare buikvulling, dus. De energie die erin zit komt langzaam vrij. Voor oudere paarden is het geschikt omdat ze het niet hoeven kauwen en zo toch ruwvoer binnen krijgen. Aangezien pulp geen toevoegingen bevat, kun je het aan allergiegevoelige paarden geven.

Normaal gezien zou ik geen pulp (hoeven) voeren omdat de paarden onbeperkt goed hooi krijgen. Ze zijn eerder te dik dan te mager en in goede conditie. Een extraatje hebben ze dus niet nodig. Toen Misty erbij kwam, moest ik toch over aanvullingen gaan denken. Lightning krijgt Care4Life, een graanloze mengeling ter aanvulling van vitamines. Dit zou voor Misty in de laatste maanden van de dracht niet voldoende zijn, ook omdat haar darmen niet meer zoveel hooi kunnen bevatten. Buiten een merriebrok, haalde ik pulp in huis als aanvulling op het hooi. Gezien de positieve effecten ervan op de darmen, gaf ik het ook aan Lightning en Janka, die ook al een tijd last had van diarree. En Furi kreeg sowieso al pulp omdat haar tanden niet meer zo goed zijn. Ze is dan ook 30 jaar oud.

Ondertussen krijgen al onze paarden pulp en ik ben heel tevreden over de effecten. Lightning heeft veel energie, maar wordt niet lastig. Misty ziet er goed uit en Janka is vooral blij dat ze ook een bakje krijgt. Haar diarree is weg en ook Furi heeft goede mest.

Ik kan het gebruik van pulp van harte aanraden. Of het je die paar euro extra waard is om snel wekende pulp te kopen (Speedibeet), kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Meer info....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten