donderdag 27 maart 2014

Sarcoïden bij paarden

Regelmatig leren we bij over allerlei mogelijke aandoeningen bij paarden. Vandaag, het sarcoïd. Kort gezegd is het een goedaardig huidgezwel. Het zaait niet uit, maar doordat het zo stabiel is, gaat het zelden vanzelf weg en komen er maar langzaam plekjes bij. Het zijn eigenlijk een soort wratten. Ze zijn niet besmettelijk en als ze niet op plaatsen zitten waar het zadel ligt, kunnen ze geen kwaad. Het is wel opletten met beschadigingen, want die kunnen het sarcoïd verergeren of doen ontsteken.

Waarom schrijf ik dit? Misty had bij bezichtiging een paar "wondjes" tussen haar achterbenen en op de borst. Ronde plekjes met korstjes erop, eentje zelfs met wat pus. Ze had in de struiken gehangen volgens de eigenaar. Ik geloofde daar geen barst van, maar ging haar daarom niet laten staan. "Lossen we thuis wel op", dacht ik.

Eenmaal thuis had ik er vaseline op gesmeerd, maar dat haalde niks uit. Het plekje met de pus was dicht. Het leek niet op schimmel of schurft, maar ik wilde uitsluiten dat het besmettelijk was. Vanmorgen kwam de dierenarts, die niet lang nodig had om te zien was het was: sarcoïden dus! Het goede nieuws is dat het niet besmettelijk is, het slechte dat ze niet zomaar weggaan. Volgens mijn dierenarts was een behandeling niet nodig, maar ik ga toch eens kijken of er niet iets simpels is dat ik ertegen kan doen.

Een linkje naar meer info:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/sarcoiden-bij-paarden/



De dierenarts keek ook even naar de koker van Lightning omdat hij daar nogal jeuk aan heeft. Daar zat niks bijzonders, maar ik kreeg het advies hem te wassen. Ik kreeg een kalmeringsmiddel voor honden, wat bij paarden de bijwerking heeft dat ze uitschachten. Dan moest ik 'm vasthouden zodat ie 'm niet terug naar binnen trekt (!) en wassen, ook binnenin en goed uitspoelen. Ik zal jullie sparen en er geen foto's van maken! Lijkt me niet het meest geweldige klusje, maar hij kan het zelf niet doen...

3 opmerkingen:

  1. hoi Saskia, schiet me net wat te binnen. Sap van stinkende gouwe ( chelidonium majus). groetjes, Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Hoe moet je dat gebruiken? Drogen en voeren of uitwendig? Rode bieten voeren heb ik ook gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee nooit!!!! inwendig. Humaan is alleen vanaf potentie D4 gebruikelijk. Gewoon het sap direct of als zalf op de sarcoiid. Groetjes, Stef

    BeantwoordenVerwijderen