zondag 2 oktober 2011

Nieuwe wond

Vanmorgen vond ik hem samen met een van zijn nieuwe merries, gewond aan zijn achterbenen. Het lijkt op prikkeldraad. Daar zit wel gewone (stroom) draad voor, maar dan kan je een onderdanige pony natuurlijk makkelijk door duwen. Aan de binnenkant van het spronggewricht hing een lap huid naar beneden. Ik had er eerst een bandage omgedaan om het bijelkaar te houden, maar dat bleef niet zitten. Gewoon betadine en hopen op het beste. De wond op zijn heup begint langzaam te genezen.

Het gedrag dat hij vertoont is prachtig om te zien. Gisteren liep hij de weide in en zocht het looppad naar beneden (er zit een steile helling in de wei). Hij ging langs de rand af en toen hij het gevonden had zag je zo'n "aha" beweging en hij galoppeerde naar beneden.
Toen ik hem vanmorgen terug in de wei zette, liep hij naar het hoogste punt om te kijken waar de dames waren. Toen hij ze niet zag, liep hij al hinnikend terug naar het verharde en ging bij ze staan: gevonden! Een van de twee liep weg en je zag hem van de een naar de ander kijken "wat moet ik nu doen"? Hij liep er toch maar achteraan en de andere volgde hem.

Een van de dames heet Queenie en is een struise vos die hem niet accepteert. De ander is een oude arabische merrie, ook vos, Furi. Hij vindt nog een Henson merrie leuk, maar ook dat is niet wederzijds. Hij roept op haar als ze in de bak gereden wordt. Gisterochtend vond ik hem bij het leidende koppel van de kudde. Ter bescherming misschien. Later vond ik hem bij Furi. 

Ik hoop dat hij van de gevechten geen dagelijkse gewoonte van gaat maken. Hij amuseert zich wel met zijn meiden, maar twee keer per week hechten vind ik ook geen optie. Ook maak ik me zorgen dat hij zich eerdaags nog erger verwondt. Hij is natuurlijk weer verliefd en is zijn eigen kudde aan het verzamelen. Laten we maar hopen dat hij daar gauw mee klaar is. Lastig hoor, een ruin met zoveel hormonen die dan ook nog eens erg onderdanig is. Hij pakt zich de merries en wordt vervolgens in een hoek geschopt. Het zijn toch een stuk of 20 paarden die hij te ontwijken heeft...Het zou zo mooi zijn als hij er kan wennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten