zondag 30 oktober 2011

Menles

Vandaag had ik menles omdat hij altijd zo scheef voor de koets loopt en ik dat niet opgelost kreeg. Kai Nicolaes kwam. Eerst bekeken we de koets. Dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen doen, want het was overduidelijk dat de lamoen hartstikke scheef was: uit het lood naar voren toe en ook ongelijk. Ik was er zo van overtuigd dat het aan zijn eigen scheefheid lag (al had Eron die er echt wel uitgereden) en/of aan mijn besturing.

Er stond nog een koets op stal (een sjieke grote familiewagen) die ik mocht lenen en de les kon toch doorgaan. In het begin vond hij dat maar zwaar, maar we hadden de mogelijkheid om alleen op het vlakke rijden. Al heel snel ging hij toch weer scheef lopen en kregen we de kans om te oefenen. Hij deed voor hoe het moest (en reet hem niet naar achteren zoals de andere menners die hem wel eens vast hebben gehad) en dat werkte. Na 3 keer proberen ging het mij ook steeds beter af en na 10 keer ging hij uit zichzelf al veel rechter lopen. Ik liet hem o.a. veel te veel en ook te abrupt los. Nageven is niet losgooien! Oh ja.... Zacht contact maken, meebewegen en toegeven. Bij het contact heeft hij wel de neiging om langzamer te gaan lopen. Dat is ook logisch want dat is normaal de rem. Maar als ik netjes meebeweeg is dat ook veel minder. Concentreren! 

De stijl van Kai beviel me ook goed. Het kwam erg paardvriendelijk over en daar hou ik (natuurlijk!) wel erg van. Hij praatte aan een stuk door en af en toe moest ik wel vragen om het nog eens te zeggen. Ik kan helaas maar een ding tegelijk als ik op moet letten. Uiteindelijk zijn we een heel stuk verder gekomen. Nu nog een nieuwe lamoen en dan kunnen we verder!

Gelukkig had ik hem vooraf ook nog wat brok gevoerd zodat hij tenminste een beetje zou lopen. Dat werkte goed. Zodra we terug waren ging hij in een wei staan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten