dinsdag 25 augustus 2009

Gebroken nek

De titel van dit bericht belooft een serieuze tekst en dat is ook zo. Lightning kan namelijk zijn hals niet buigen. Hij kan lateral helemaal niet buigen uit de hals en verticaal een beetje – en hij heeft dit nooit gekund. Dit beïnvloedt zijn beweging. Hij houdt zijn hoofd in bepaalde positie en kan niet naar de borst bewegen. Dit heeft tot gevolg dat hij zichzelf niet kan dragen, op de voorhand loopt en zijn rug overbelast. Dit lijdt gemakkelijk tot blessures. Wij leven ermee (voor hem zwaarder dan voor mij) en passen zijn training erop aan. Maar ik wilde toch de oorzaak weten en of er misschien iets aan te doen was.

Het heeft 6 jaar dokteren gekost, maar nu staat het op foto: hij heeft een oude fractuur in de 2e halswervel (de wervel is ooit volledig doormidden geweest in de lengterichting). Daarnaast zijn de gewrichten tussen de 1e en 2e, de 3e, 4e en 5e wervel vastgegroeid en op de foto niet meer als gewricht herkenbaar. Tussen de gewrichten is kalkafzetting zichtbaar en zitten er botwoekeringen en cystes. In zijn kaak is de meniscus rechts ook gebroken en in twee delen aan de zijkanten weggezakt. Hoe dit kan is niet te achterhalen (al zit ik wel met een hoop vraagtekens).

Helaas is er niks aan te doen, maar aan de andere kant verandert het ook weinig aan wat we nu doen. We waren hem wat aan de teugel aan het rijden om zijn balans te verbeteren. Daar moeten we nu veel voorzichtiger mee zijn. Verder gaan we gewoon lekker naar buiten en aan de koets.
Aan de ene kant ben ik opgelucht dat we nu weten wat er mis is, aan de andere kant is er wel de schok dat hij sneller dan andere paarden zal slijten.

1 opmerking:

  1. Jeetje Saskia, ik zit met kippenvel te lezen!
    ,maar ik weet ook dat hij geen beter baasje als jij hadkunnen treffen in deze situatie!
    (maar kan me je vraagtekens ook voorstellen)

    BeantwoordenVerwijderen