zaterdag 1 november 2014

Buck's 7 clinics

Als de man van huis is (die niks om paarden geeft), heb je een mooie gelegenheid om de dvd's van Buck te gaan kijken. De serie heet 7 clinics. Ik heb ze gekregen naar aanleiding van de clinic die ik in november vorig jaar gezien heb. Ik heb mijn reserveringen tegenover hem zelf en de manier waarop hij zich opstelt, maar ik kan het niet ontkennen dat hij geweldig met paarden om kan gaan en ze goed lopen op een lichte hulp. Kan ik zeker wat van leren.

De dvd's hebben een vrij hoog "abracadabra-gehalte" voor mij, maar er worden toch wel al wat meer dingen duidelijk dan in de clinic. Ik wil te snel te veel. De dvd geeft duidelijkere stappen. Hij corrigeert ook in deze opnames zijn studenten niet, vind ik echt vreemd...

Edit: het blijft "druk-en-loslaten", hoe je het ook wendt of keert. De vraag is alleen: welke druk geeft hij en hoe? Hij maakt er een show van, en misschien is hij zich er zelf niet eens zo van bewust waaròm het werkt wat hij doet. Ik moet dus goed kijken hoe hij zich opstelt en druk geeft en weer los laat. Net die verkeerde timing of per ongeluk naar achteren stappen in plaats van naar voren, maakt een wereld van verschil. Het is die paardentaal die ik af en toe mis bij de simpele methode van McLean. Misschien nog eens in zijn boek gaan grasduinen wat daarover vermeld wordt.

Binnenkort mogen Lightning en Misty er ook aan geloven en pakken we het weer op. Na de clinic van vorig jaar heb ik het ook een tijdje geprobeerd, zonder veel nieuw resultaat. Nu weet ik weer iets beter waar ik op moet letten. Word ik lui van, paarden achterom in de wei.... een a twee keer per week een buitenritje.... af en toe eens les... Een beetje inspiratie is goed voor me! Misschien best ook even de lamp in de bak repareren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten