dinsdag 8 januari 2013

Nieuwjaar

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Voor oud & nieuw was ik van te voren in tweestrijd: zou ik de paarden in de wei laten zodat ze achterin konden gaan staan, ver van al het vuurwerk, of zou ik ze in de bak zetten waar ik het licht aan kon doen en ze van binnen kon zien? In de wei konden ze gaan rennen en uitglijden met die nattigheid, in de bak waren ze misschien dichtbij het geweld. Ik was overdag al bij de buren geweest om te vragen of die grote plannen hadden, maar dat was gelukkig niet zo.

’s Middags was ik in de wei om mest te ruimen , hooi te voeren, etc. toen het in de omgeving al onrustig werd. Een stelletje jongens was in de buurt alvast begonnen en Jenny werd er onrustig van. Ze rende steeds wat op en neer en alsof het Furi’s schuld was, moest zij steeds schuiven. Het was een geglibber en geglij en na het een tijdje te hebben aangekeken en ze inmiddels alle drie onrustig waren, heb ik ze in de bak gezet. Daar had ook hooi neergelegd en water bijgevuld. Al snel waren ze rustig, op Jenny na die aan “working cow horse” deed met Furi. Lightning heeft de hele dag staan eten, terwijl de dames steeds rond renden met een pluk hooi in de mond. Af en toe werd het Furi te gortig en bokte ze naar Jenny.

Later op de avond was er even een uitbarsting erg dicht in de buurt. Ik wist dat de buren er niet waren, dus ik vloog al schreeuwend naar buiten: meteen stopte het vuurwerk! Daar waren mensen iets aan het doen dat niet deugde! Verder bleef het rustig. Af en toe keek ik eens naar buiten, maar de paarden waren niet onder de indruk. Tot ik om 5 voor 12 weer naar buiten keek: paarden weg!? Waar waren ze? Ze waren dus ontsnapt (een van hun had het hek geopend), dus ik bezorgd erachteraan voor het knallen begon. Snel had ik Lightning gevangen (ze hadden halsters om voor het geval dat), Jenny liep vanzelf mee, maar Furi niet. Die kon ik nog gaan halen. Had ik ze net allemaal weer in de bak staan, kwam ons bezoek al naar buiten: je hebt het gemist! Er was niet ineens een hoop geknal, waar ik erg blij mee was. Niemand heeft iets gemerkt en we hebben champagne gedronken aan het hek, terwijl de paarden kalm om zich heen keken.

Mijn goed (paarden)voornemen voor dit jaar is om tractor te leren rijden! Wat is jullie goede paardenvoornemen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten