zaterdag 26 januari 2013

Head shaking syndrome

Nadat ik Lightning woensdag had gelongeerd was me de moed diep in de schoenen gezonken. Hij schudt namelijk met werken erg met zijn hoofd. Het is net een tic, alsof hij een klein elektrisch schokje krijgt. De gang maakt niet uit, bit ook niet want hij had de side pull aan. Ik had ook een filmpje gemaakt om te laten zien hoe erg het was. De kwaliteit is niet zo goed, maar je ziet een Lightning die verder normaal zijn rondjes loopt en ook perfect blijft luisteren, terwijl hij met zijn hoofd schudt.



Ik vind het zo'n teleurstelling... eindelijk stond hij aan huis, eindelijk kon ik zelf voor hem zorgen. Ik had mezelf beloofd dat hij nooit meer iets tekort zou komen en hij geen ongemak meer zou hebben. Hij was van alle supplementen af, niet meer stijf, hij had geen rotstraal meer en kan bijna de hele dag doen wat hij wil. Geluk compleet zou je denken. Helaas, het volgende probleem dient zich aan. Houdt het dan nooit op? Het geeft mij altijd het gevoel dat ik gefaald heb, omdat hij van mij afhankelijk is. Maar we zitten niet bij de pakken neer en zoeken een oplossing!

Ik zou het een tijdje aan kijken en zien wanneer hij het wel en niet doet en wanneer het erger wordt. Ik was van plan om de osteopaat en een masseur te laten komen. Vandaag zag ik echter dat hij het ook in de wei doet. Minder erg, maar toch bijna constant. Dus ik ging maar eens googlelen... en op bokt kwam ik een heel topic tegen ook met goede artikelen erin.

Nu leer ik bij over het Head Shaking Syndrome (HS). Ik had er wel van gehoord, maar me er niet in verdiept. Het kan een fysieke oorzaak hebben waardoor hij ergens pijn heeft in de buurt van zijn hoofd, maar het kan ook idiopatisch zijn, zonder aanwijsbare oorzaak. Blijkbaar is er vaak een zenuwaandoening bij (trigeminus zenuw). Ook stond er dat de meeste HS paarden vaak hun neus aan hun benen of iets anders afwrijven. Dat was een aha-moment. Dat is namelijk typisch iets voor hem. Ook schudt hij met zijn hoofd als er vliegen zijn (ook typisch) en als hij zonverbrand is (pijn aan het hoofd). Aangezien hij voorheen nooit een chronische hoofdschudder was, vermoed ik dat hij ergens pijn heeft. Dat kan een ontsteking zijn in zijn hoofd, maar waarschijnlijker iets dat te maken heeft met zijn nek (die ooit gebroken is geweest). De oplossing zit er dus in eerste instantie in het vinden van de oorzaak van de pijn.

Het bijgeleerde verandert mijn plan niet, maar helpt me wel om de ernst van de situatie in te zien. Die osteopaat gaat er snel komen en als dat niet helpt bel ik de dierenarts. Pijn hoeft hij niet te hebben!!

1 opmerking: