woensdag 7 september 2011

Europees Kampioenschap Paint Horses in Kreuth

Het zou slecht weer zijn op de dag van vertrek (zondag). ’s Morgens regende het ook licht, maar dat hield al snel op. We hadden de trailer al buiten het terrein geparkeerd dus hoefden alleen het paard nog maar op te laden. De reis verliep vlot en het werd steeds warmer en zonniger. Toen we achter Frankfurt in de file kwamen in 30 graden (er was iemand van de brug gereden), ben ik zijn deken maar gaan afdoen. We hebben vaak gestopt en hem water geboden, maar hij hoefde het niet. Wel stond hij erg relaxed op de trailer.

Na 9 uur rijden kwamen we ter plaatse. 
Wat een enorm terrein! We moesten al 10 minuten met de auto rijden om bij de “Meldestelle” te komen. Dankzij de plattegrond had ik snel zijn stalgebouw gevonden (er waren er zeker 10), pal tegenover de rijhal. Dat had ik toevallig goed gekozen bij de inschrijving. Ik besloot brutaal te zijn en hem meteen erin te zetten. Daarna aanmelden. Daar stond een lange rijd, dus vriend er geparkeerd! Ondertussen zelf water etc. in orde gemaakt en de boel een beetje verkend. Hij moest nog eens gewassen en ik wilde met hem nog even oefenen in de bak. Bij het aanmelden bleek het computersysteem kapot waardoor het lang duurde. Veel mensen hadden hun inschrijving niet op orde, dus we hebben in de rij afgewisseld en koffie gedronken. Ik stond naast een dame uit Dortmund, niet zo ver van hier. Zij deed all around incl. showmanship en had een merrie. Zij stond tegenover ons in de stal. Ze had geen hooi meegebracht en ik veel te veel, dus dat ging al meteen goed.



Er heerst echt een gemoedelijke sfeer op Paint Shows en veel mensen helpen elkaar. Sommigen niet, maar daar werd ook regelmatig iets van gezegd. Ik heb het zelf niet kunnen laten om een opmerking te maken naar een meisje dat haar verlies op haar paard botvierde met de ketting en leren leiband.



Het hotel was comfortabel, maar toch sliep ik (natuurlijk) slecht – de zenuwen kwamen opzetten. De dag van de wedstrijd hadden we redelijk veel tijd en hebben rustig ontbeten. Jammer genoeg regende het. Paard nog even met de billen onder de douche (hij weet die altijd zorgvuldig zwart te maken) en we stonden ruim van de voren klaar. Tegen de tijd dat we eindelijk moesten was hij in slaap gevallen. We stonden klaar rond 11 uur en de klasse was pas na 3-en klaar! Ik deed mee in de Novice Amateur Showmanship en de Amateur Showmanship. Hij deed het heel goed en we hebben onszelf overtroffen. Beter had op dit moment niet gekund. De Novice ging heel soepel, al was ik wel erg nerveus. Bij de Amateur kwam ik klem te zitten bij een pion en duurde het vrij lang voor hij vierkant stond. Wel was ik niet meer nerveus. Er waren 5 jury’s en van ze allemaal krijg je resultaten. Opgeteld maakt dan het EK.



Resultaten:

NOVICE AMATEUR SHOWMANSHIP

Één 3e plaats, een 6e plaats en geen plaatsing bij de andere juryleden

Overall: 7e plaats EK



AMATEUR SHOWMANSHIP

Één 3e plaats en geen plaatsing bij de andere juryleden.

Overall geen plaatsing in het EK (alleen eerste 10)



Met deze resultaten heb ik 5 novice en 4 amateur performance punten voor de APHA verdiend. Er waren 19 en 21 deelnemers in de klassen. Best veel…

Scoresheets:




Tijdens de prijsuitreiking was Lightning weer in slaap gevallen. Toen waren we klaar en heb ik hem op stal gezet en ben zelf gaan eten. ’s Avonds nog lekker in de sauna in het hotel en de buurt een beetje verkend. Het was een hele mooie omgeving en we besloten dat ik dinsdagochtend eerst nog zou rijden terwijl mijn vriend foto’s zou maken.



Bij het rijden dinsdag was hij behoorlijk fris en ik reed eerst maar in de grote buitenbak. Toen de omgeving in. Hij was niet braaf en wilde totaal niet luisteren of nageven. Hij wilde alleen maar terug naar stal. We hebben een paar mooie foto’s gemaakt als we van stal weggingen. Ik trok mij niks aan van zijn maf gedoe en reed gewoon. Toen we bijna terug waren vond hij twee paarden aan de hand zo bedreigend dat hij er vandoor ging. Toen ik hem op een kleine cirkel trok, werd ik getrakteerd op rodeo. Ik denk dat hij iets teveel krachtvoer krijgt op dit moment…



Daarna zijn we terug naar huis gegaan. Het was weer erg warm geworden en mooi zonnig weer. Weer file gehad in een baustelle stuk waar ook nog een brandweerauto met sirene door moest. Och, heeft hij dat ook weer meegemaakt. Onderweg zakte de temperatuur en namen de wolken toe. Eenmaal thuis regende het pijpenstelen.

In mijn mailbox vond ik een bericht dat mijn showbloes is aangekomen. Net op tijd voor het NK! Om de spanning voor mezelf een beetje op te voeren, ben ik het paardenpaspoort in Beieren vergeten. Laat ik dat nu nodig hebben voor het NK….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten