woensdag 20 april 2011

PRAB wedstrijd

Mijn eerste officiele western wedstrijd onder zadel. We hebben wel al endurance wedstrijden gereden, aan de Farmers Field Trail meegedaan en zelfs al een B proef dressuur, maar nog nooit technisch correct western hoeven rijden voor een jury. Aan de hand hebben we dat vorig jaar voor het eerst gedaan en dat ging goed. Aangezien ik aan het einde van het jaar naar het EK wil voor Showmanship, wil ik dat wel oefenen. Dus gingen we naar de PRAB. Niet zo ver weg en behoorlijk niveau. En waarom dan niet meteen onder zadel proberen. Ik had me ingeschreven voor Showmanship, Trail en Horsemanship. Bij alle klassen hadden ze me bij de beginners gezet, hoewel ik dat voor de Showmanship niet eerlijk vond. Maar de club besliste.

Showmanship kwam eerst om 9 uur 's morgens. We waren dus al vroeg eruit en om 6 uur op stal. Tuurlijk was Lightning in de mest gaan liggen. Het wassen de dag voordien had al 5 uur gekost!
Om de grenzen van het belang van de outfit nog wat verder op te zoeken, had ik besloten me niet om te kleden en in mijn rij-outfit te showen. Mijn rij-outfit moest wel bij mijn show-zadeldekje passen. Dat had ik uit een groene legerdeken geknipt. Klaar voor €12,50. Met dat legergroen (wat Lightning overigens heel mooi staat) kon ik moeilijk mijn geel/groen/zwart/witte bloes aan en al met al zag ik er wel netjes maar saai uit.
Ik werd 3e van de 4 geplaatst. Ik vroeg de jury om een tip en kreeg inderdaad als reactie dat mijn outfit te saai was. Mijn paard, zei ze, luisterde super goed. Wat een compliment voor iemand die dat belangrijk vindt en kleding niet!! Maar volgende keer zal ik me omkleden. Of een ander showdekje kopen.

De dag verliep verder erg traag en we kregen genoeg kans om de andere klassen te zien en in de wedstrijdbak in te rijden. Die was gigantisch groot met een fijne bodem. Verder hadden ze nog twee rijbakken en een round pen. Mooie locatie.
Langzaam aan gezadeld en warm gereden. Toen weer terug in de trailer geparkeerd.... en rond een uur of 2 was ik dan eindelijk aan de beurt voor de Trail. In het parcours zaten een hek (aaaaaaaaaaaah!), sidepass, galop tot in een zeer smalle L, achteruit, 4 drafbalken en een bruggetje, slalom rond kegels en een vierkant voor een draai. Het hek heb ik losgelaten, maar werd geen drama. De L hebben we omgebouwd tot mikado en de rest ging heel goed. DQ natuurlijk. De klasse was goed gevuld met 10 deelnemers.

Toen het paard weer op de trailer geparkeerd. Tegen een uur of 5 was dan eindelijk de Horsemanship aan de beurt. Het leek een eenvoudig pattern, maar het was maar heel klein en er moest draf in met een cirkel, galop (ongeveer twee a drie passen) en dan een stop met draai en back up. Het pattern ging erg goed. Losse teugel, goed te sturen en stoppen op een dubbeltje. Daarop volgde een rail class en daar vond meneer het nodig de sociale hengst uit te gaan hangen. Hij liep zijn eigen tempo en ik heb hem daarin gewoon gecorrigeerd alsof ik thuis was. Langs het publiek ging hij traag. Als er een paard voor hem liep, versnelde hij er naar toe en als hij er dan bij was bleef hij ernaast lopen. Laat dit nu net iets zijn waar we de laatste tijd regelmatig tegenaan lopen. Iets om aan te werken dus!!
Uiteindelijk werden we toch nog 4e van de 10. Goed resultaat! Ik heb veel geleerd en daar ging ik voor.

Moe maar voldaan weer op weg naar huis. Er was pas 2/3e van het programma voorbij, dus het is zeker laat geworden voor de reiners.

Foto's volgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten