dinsdag 27 september 2016

NK Paint Horses 2016

Afgelopen weekend was het APHA Nederlands Kampioenschap in Woubrugge. Een flink eind rijden, maar het was een goede locatie. Dat flinke eind rijden maakt ons normaal niet zoveel uit, maar dit keer ging Vicky weer mee en dat vond ik best spannend.
Paard-krentebrood gebakken voor onderweg: slecht voorteken??

We hadden nog meer geoefend en op de trailer gaat ondertussen prima, dus we kwamen zonder kleerscheuren aan tegen 22:00. Paarden op stal, verzorgen en het bed in!

Op zaterdag had ik me laten verleiden om de Halter te starten met Lightning zodat er een NK titel vergeven kon worden (minimaal 3 deelnemers in een klasse), maar eigenlijk vinden we dat niet zo leuk om te doen. Dat waren we na een aantal jaren niet meer doen een beetje vergeten... De resultaten weet ik niet eens meer.

Daarna moesten we snel van paard wisselen, Vicky was aan de beurt voor de futurity Halter. Dat deed ze thuis super, in het bos en op vreemde locaties ook. Hier hoorde ze Lightning schreeuwen op de achtergrond en ze was behoorlijk overstuur. Nog wat poetswerk en manen vlechten zag ze niet meer zitten.

De Halter klasse zelf ging redelijk, ze was wat gekalmeerd, en ze werd 3e van de 5 met een geldprijs. De concurrentie was aanzienlijk, dus ik was tevreden. In de Breeders Cup (alle futurity paarden samen) werd ze nog 5e van de 13, dus ook daar was ik tevreden.

Toen weer gauw paard en outfit wisselen voor de Showmanship. Ik had drie keer ingeschreven: de Jackpot (voor geld), de Novice Amateur en Amateur. In de Jackpot werden we 3e met een leuke geldprijs. De Amateur wilde ik dolgraag winnen, maar ik vergat een deel van de proef en werd gediskwalificeerd :(. Jammer. Bij de Novice ging het beter en werden we Nederlands Kampioen. Joepie! We hadden een persoonlijk hoogste score van 82: dat begint ergens op te lijken en we gaan nog steeds vooruit.

We liepen in een drafje terug naar stal om Vicky weer te halen voor de Color Class, toen de doorman ons terugriep: "je moet zo weer", riep hij. "Ja, dat weten we, maar met een ander paard!" Vicky weer van stal geplukt en hup weer terug. De Color Class is voor mij de meest onnozele klasse die er is: welk paard is het mooist getekend? Tja.... Vicky is mooi getekend (vind ik) en dat vond een van de jury's ook, ze werd 3e van de 12 en heeft daarmee haar eerste APHA punten binnen. De andere jury heeft waarschijnlijk gezien dat ze zo uit het niets steigerde en op haar achterbenen de bak uit strompelde over een balk en bijna omviel. Niemand gewond...

Wat een stress.... Met twee paarden showen is echt te veel. Voor de lunchpauze hadden we al 8 klassen erop zitten! Lightning was helemaal overstuur als Vicky wegging, waardoor zij van slag raakte. Andersom was het beter, met Lightning naar de bak was ok. Af en toe riep hij, maar hij kon haar antwoord niet horen.

De rest van de dag was voor stallen schoonmaken, beetje opruimen, wat rondkijken, hooi regelen en een BBQ. Veel van de show hebben we niet gezien...

's Avonds bekaf ons bed in waardoor ik de wekker vergat te zetten. AAAAAAAAAAAAAAA, paniek toen er op onze deur werd geklopt (waarvoor dank!). Nog nooit zo vlug op locatie geweest! Vicks weer uit stal geplukt en we waren ruim op tijd voor de In Hand Trail. Vooraf was ze onrustig, maar wat deed ze het goed. Niet zo goed als de andere twee paarden, maar zo goed als ze kon. Daarna was zij klaar voor het weekend.

Lightning snel pakken voor de Novice Trail. Niet te lang warm rijden, de dag was nog lang... Hij deed het redelijk goed: hij raakte bijna geen balk aan (we hadden deze week thuis even een discussie...), maar verloor her en der wat op stijl en we werden een keer 1e en een keer 2e (2 jury's). Een zilveren medaille :).

Daarna zijn we gaan opwarmen voor de Ranch Riding: we moesten even op elkaar ingespeeld raken. Na een paar (lees: veel) rake tips van mijn coach ging dat goed en durfde ik het aan. Ik moet dan met een shank op één hand en dat vind ik niks. Daardoor oefen ik dat zelden en tja, dan leer je ook niks...

Tussen de bedrijven door deed Lightning nog even de Lead Line klasse met een 8-jarig meisje en daarna mocht ik voor de Open Ranch Riding. Het ging redelijk goed en werden tot mijn stomme verbazing Nederlands Kampioen. Super! Daarna kwam nog de Amateur Ranch Riding. Die proef reed ik beter, maar door een penalty werden we 2e.

Voor de All Around moest ik nog een onderdeel rijden, dus reden we ook de Horsemanship. We zagen er netjes uit, we deden het ok, maar het was de laatste keer. De moeite had zich in ieder geval geloond, want ik mocht de All Around titel mee naar huis nemen! Daarmee hadden we onze doelen bereikt.

Door alle stress van de paarden en drukte, heb ik er nauwelijks van kunnen genieten. Dat is toch zonde? De tweede dag was beter, maar ik weet zeker dat ik géén twee paarden meer tegelijk show! Met Lightning ga ik niet meer elke show aflopen, en we gaan ook alleen maar doen wat we leuk vinden en goed kunnen: Showmanship en Ranch Riding (en misschien af en toe een Novice Trail). En met Vicky, geen idee, ik ben nog te moe om daarover na te denken en twijfel regelmatig of ik wel zin heb om een jong paard ALLES te leren. Het kan in ieder geval geen kwaad om de kleine meid komende winter lekker pauze te gunnen. Ze heeft sinds ze terug thuis is, alle gemiste knuffeluurtjes met haar zusje ingehaald .

Foto’s volgen….


Geen opmerkingen:

Een reactie posten