zondag 22 mei 2016

WRAN NK

Western wedstrijden rijden kan complex zijn. Je hebt rassenshows waarbij de meeste onderdelen worden aangeboden (APHA, AQHA), maar je alleen maar met dat ras mag rijden. Je hebt shows die zich concentreren op één specifiek onderdeel zoals bijvoorbeeld reining, cutting en team penning of pleasure NRHA, NCHA, DTA, NSBA). En je hebt shows voor iedereen voor de meeste onderdelen. Om het leuker te maken, maar niet makkelijker, zijn er zo ongeveer 35 verschillende onderdelen die in verschillende niveaus worden aangeboden die bij elke vereniging anders zijn. Als dit leuks kun je in een straal van een uurtje of 3 rijden in 4 landen doen.

In Nederland worden de shows voor iedereen (dat wil zeggen: àlle paarden/ponyrassen) georganiseerd door de SWRN (Stichting Western Riding Nederland) of WRAN (Western Ruiter Associatie Nederland). Je belastingaangifte invullen is eenvoudiger....

Showlaarzen, werklaarzen, "in hand" laarzen...

Anyway.... Het eerste weekend van mei vond het NK plaats van de WRAN. De WRAN splitst de wedstrijden per dag in niveau. Dat is wel zo makkelijk, want de hele show duurt 4 dagen. Niveau 3,4 en 5 waren op donderdag, niveau 1 en 2 in het weekend. Ik rij in niveau 3, dus ik hoefde er alleen op donderdag heen. De show was in Wanroij. Dit is niet zo ver, want anders had ik het niet aangedurfd om Misty alleen te laten die op springen stond.

Ik had me tijdens de vorige show voorgenomen dat dit onze laatste All Around show zou worden waarbij ik veel verschillende onderdelen rijd. Lightning is er gewoon niet zo goed in en met de ontdekking van Ranch Riding hoef ik hem dat niet meer aan te doen. De onderdelen in de hand zullen we blijven doen, dat vinden we leuk. Showen moet voor Lightning ook leuk zijn, anders gaat het plezier snel over. Ik probeer er dus zoveel mogelijk voor te zorgen dat het ontspannen is voor hem. Trainen doen we thuis, op show is het rustig aan doen en paardjes kijken.

In tegenstelling tot de vorige show, anderhalve week ervoor, was het in de 20 graden en stralend zonnig. We deden mee met Showmanship (2e), In Hand Trail (2e), Trail (DQ), Horsemanship (4e), Pleasure en Ranch Riding.

De Ranch Riding ging helaas wat minder deze keer, ik had een grote fout erin. Buiten dat, ging het echt lekker, vond ik zelf. De jury was het daar niet mee eens, maar volgende keer beter!

Lightning stal de harten van vele bezoekers, waaronder een meisje van 2,5 jaar oud. Zij mocht ook even op hem rijden, onze gekke kindervriend. Na de show gingen we heel snel naar huis, Misty had een verrassing voor ons!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten