maandag 9 mei 2016

It's a girl! (again....)

Everybody, meet Roxy!


Donderdagavond 5 mei rond 22:40 is ze geboren.

Donderdag was er ook een wedstrijd, het NK van de WRAN in Wanroij. Ik wilde er graag met Lightning heen, maar Misty ging voor, dus het was tot het laatste moment onzeker of ik wel kon gaan. Misty had al een paar weken 's nachts de melder om, ik was na vorig jaar een beetje paranoïde. Tot donderdagochtend was er niks te zien. Ik achtte de kans dat Misty overdag zou bevallen niet zo groot, maar ik had toch diverse hulp ingeschakeld om een oogje in het zeil te houden.

Ik vertrok om 6 uur naar de wedstrijd, nog niks te zien. Om 9 uur kwam de eerste: nog niks te zien. Om 1 uur ook nog niks, maar om 3 uur het eerste bericht dat Misty kegelde! Aaaaaaaah! Nu kon het nog wel een paar dagen duren... Om 5 uur was mijn laatste klasse, dus ik ging direct daarna naar huis. Net voordat ik thuis was, kreeg ik nog een bericht: de melk droop haar langs de benen. "Nog even wachten, Misty, ik ben er bijna!"

Toen ik thuis aankwam, werd ze al iets onrustig en ik deed de band maar om voor het geval ik niet zou zien dat ze ging liggen. Ze liepen nog op de weide. Ondertussen ruimde ik mijn spullen op en bedacht ik me dat het slim was om iets te eten: het kon wel eens een lange nacht worden. Ze kwam een keer helemaal in haar eentje de paddock op, onder de stallen. Een soort inspectie?

Toen het donker werd, ben ik ze van de wei gaan halen. Al snel ging Misty in de strostal staan, iets dat ze normaal niet doet. Ondertussen bekeek ik ze op de camera. Ze liep rondjes met haar staart naar achteren en Vicky besnuffelde haar overal. Toen ze ging liggen ben ik pas naar buiten gegaan. Sorry meis, maar ik maak toch echt het licht aan!

Vicky maakte het wel héél erg bont met nieuwsgierigheid.
Ze dronk zelfs van de melk! Ik hield haar daarna op afstand.

Het gaat erg snel!

Daar is ze dan!

We staan met z'n vijven te kijken.

Even snuffelen is ok, ze is er erg lief mee. Jong geleerd...

Vier Paint Horses in één foto!

Ze hebben iets spinachtigs over zich, de veulens


Opstaan is gelukt en de melk is ontdekt! Misty wees haar de weg, als ervaren moeder.

Het is nog erg vermoeiend

's nachts op de monitor
Het was duidelijk te zien hoe ervaren Misty was. Ze bleef rustig liggen tot het veulen stond en ging toen zelf staan. Ze wees haar de weg naar de melk en duwde zachtjes aan haar. Ze werd mooi schoon gelikt. Misty zorgde er ook voor dat Roxy niet de stal uit ging, ook al is het een loopstal. Roxy stond na een tijdje gemakkelijk op en kon de melk goed vinden. Ze had ook gemest, dus ik kon naar bed zzzzzzz rond half 2. Het ging zo snel! In bed kon ik nog op de camera kijken wat er zich afspeelde, maar alles was rustig. De andere paarden kenden het spelletje inmiddels en keken toe vanaf een respectabele afstand. Ik kon ze samen laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten