dinsdag 24 november 2015

Cursus hoefbekappen

Afgelopen zaterdag deden Lightning en ik mee aan een cursus hoefbekappen. We meenden niet op één dag gediplomeerd hoefsmid te worden, maar ik wilde graag wat meer leren over hoeven en de cursus is bedoeld om de hoeven bij te houden tussen de kapbeurten van de smid in.

De cursus werd gegeven door Emma Arblaster bij Equimotion. We begonnen met theorie over de botten, pezen, zenuwen en bloedvaten in de hoef, gerelateerd aan de functie. Er werd vanuit mechanica gekeken waarom hoeven werken hoe ze werken en waarom ze de bepaalde ideale vorm zouden moeten hebben. Ook de oorzaken van veel voorkomende hoefproblemen werden besproken. We hadden als voorbeeld een kadaverhoef met een lichte hoefbevangenheid die met juist bekappen weer goed in vorm komt. Zelf  Het was erg leerzaam!

Na de lunch gingen we zelf aan de slag met onze paarden. Lightning was na 5 weken alweer aan een kapbeurt toe en het was duidelijk te zien dat hij neigt tot lange tenen en dikke steunsels. De cursus leert je conservatief te zijn waardoor de kans erg klein is dat je (onherstelbare) schade toebrengt, terwijl je toch helpt om de hoeven gezond te houden.

Zelf bijhouden deed ik af en toe al, maar een beetje theorie erbij kennen is echt wel zinvol. Het maakt me een stuk zekerder :). Ik had nog een reden om erg geïnteresseerd te zijn... Misty heeft namelijk twee platvoetjes die voornamelijk in de breedte groeien. Dat maakt dat haar hoeven standaard te kort zijn en ze snel erg gevoelig loopt. Galen (een oude vriend van Lightning) heeft ook een platvoet. Althans, hij hàd een platvoet. Door zelf wekelijks bij te vijlen heeft zijn eigenaresse de vorm helemaal goed gekregen. Dat zag ik ook wel zitten.

Lightning heeft weinig problemen met zijn hoeven. Hij is erg gevoelig is op stenen en heeft erg vaak hoefzweren, maar hij heeft een normale vorm. Daarom ging hij mee als proefkonijn. Ik moest maar eerst oefenen op iets dat normaal werkt.

Onder toeziend oog van Emma vijlden de eigenaresse van Galen en ik samen zijn hoeven. Het is best zwaar, maar Lightning gedroeg zich als normaal: een perfect, zij het nat geworden, model. In vergelijking met voorheen, maakten we zijn hoeven iets ronder en haalden zijn steunsels wat meer weg. De vorm verraadde dat die sterk groeiden en dit was een mogelijke oorzaak van de zweren. Het is nu aan mij om die wekelijks weg te halen in plaats van om de 6 weken.

De grootste verwondering kwam pas achteraf. We gingen nog een klein rondje lopen met Galen en Lightning. Hij stapte heel goed door, maar dat kan veel redenen hebben. Het bijzondere was dat hij ineens over steentjes liep. Ik ging zelf al automatisch aan de kant, ervan uitgaande dat hij opzij zou gaan voor de steentjes. Heel bijzonder! Ik ga zijn hoeven nu vaker bijhouden en hoop dat hij dan niet meer zo gevoelig loopt!

Ik vond nog wat informatie op internet over waarom het een goed idee is om zelf de hoeven bij te houden tussen de kapbeurten door:
http://paardenhoeven.info/de-5-sleutels/bekappen/

Een paar foto's:

Tekenen wat eraf mag

Doen we het goed zo?

Paard denkt er het zijne van

Vele handen maken licht werk

Best netjes na wat hulp van Emma

Braaf paard

Foto's door Equimotion



Geen opmerkingen:

Een reactie posten