zondag 8 juni 2014

Misty x Crackers

Misty x Crackers.... 

... staat er op het krijtbortje aan de stal in het dekstation.





Misty wordt dit jaar opnieuw gedekt (door Hes Assets Sense, aka Crackers). Een dikke drie weken na de veulenhengstigheid moest ik me op het dekstation melden met Misty (èn Ora) voor een scan. Ik had dus ruim de tijd om het sperma te gaan halen (verzenden naar België was veel duurder dan zelf halen). We zouden haar op de natuurlijke manier hengstig laten worden. Buiten een toenadering van Lightning van een paar meter, had ik helemaal niets van de hengstigheid gemerkt. In dat geval moest ik op 25 dagen laten scannen. Dat was afgelopen vrijdag al!

Oei, ik had mijn trailer uitgeleend en geen hulp om beiden op die trailer te krijgen. Misty is geen probleem, maar of Ora zo mee zou lopen? Vorige week had ik op de valreep mijn enkelpaards trailer ingeruild voor een 2-paards, dus daar pasten ze wel in.

Ik had de buurman ingeschakeld en hij liep met Misty zo de trailer op. Ora had echter zoiets van: "dat doe ik niet!". Ze had geen behoefte om achter mama aan te gaan, dus mama weer van de trailer af en rondjes om Ora laten lopen zodat ze wat meer ging plakken. Zo gingen we steeds dichter naar dat enge ding en met wat rustige overtuiging van de buurman wilde ze toch wel eens gaan kijken.

Ik moest er alleen mee op weg en dat vond ik toch wel erg spannend. Paarden vinden trailers spannend, maar ik ook! Misty stond wel vast, maar kon nog steeds met haar achterhand om en Ora pletten. Dat deed ze ook, maar ik kon niks meer doen als ik eenmaal onderweg was. Het moest maar. Ik reed heel rustig, tot grote ergernis van half Limburg. Eenmaal daar was er deskundige en zeer daadkrachtige hulp aanwezig. Misty eraf, Ora mee. Ora ging ook daar eens goed om zich heel kijken, maar dat is niet erg handig als ze daar met de merrie heen en weer moeten lopen. Die jongen gaf haar kordaat een flinke duw richting mama en vanaf dat moment plakte ze aan de zijkant vast: handig!

Meteen ging Misty met Ora de behandelbox in. Wat was Misty braaf! Grote ogen, maar ze deed het allemaal gewoon. Bij de scan was het geel lichaam van de vorige hengstigheid goed te zien en een stuk of 10 nieuwe eitjes, waarvan er één al heel groot was. Alles zag er ook goed uit. Mooi! Ze mocht meteen daar blijven en ik moest als de sodemi*ter het sperma gaan halen! Pffjew, ze hoefde niet mee terug, dat scheelde alweer minimaal één enge rit! Huppakee, paard en veulen in een stal en in nog geen 10 minuten was alles geregeld en was ik weer op weg naar huis. Het dekstation werkte ongelofelijk professioneel, terwijl ze toch klantvriendelijk waren en vragen beantwoordden.

Gisteren hebben we dan gauw het sperma opgehaald en zijn we meteen de hengst en twee van zijn veulens gaan bezoeken. De veulens waren beiden erg correct en ook Crackers zag er goed uit. Hij was thuis ook erg rustig.

Nu is het afwachten wanneer ze geïnsemineerd wordt en weer naar huis mag. Spannend :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten