woensdag 10 april 2013

Stress

Zondag hadden we Lightning na lange tijd nog eens voor de koets gezet. Hij had wel nog voor de slee gelopen, maar de laatste keer aan de koets had hij doorlopend gegild en vreselijk met zijn hoofd geschud. Nu het schudden de laatste tijd veel minder is, besloot ik het nog eens te proberen.

Ook is hij de laatste tijd erg wakker. Dat kan gewoon komen door te veel energie, maar hij is er ook erg gestrest bij en hij wordt de laatste maanden weer regelmatig gereden/gewerkt. Vorige week maandag waren we nog gaan rijden met mijn vriend op de fiets. Twee uur lang was het stress, stress en nog eens stress. Af en toe leek hij even te kalmeren, maar dat duurde vijf minuten en dan was er weer wat. Hij was zo gestrest dat hij gewoon over roosters liep terwijl hij daar normaal moeilijk over doet. Hij zag ze niet eens! Woensdag hadden we dat nog eens herhaald en de eerste anderhalf uur was hij kalm. Ik zat er niet op, maar een klasgenootje die goed kan rijden en zelf gewoon rustig is. Alles ging lekker tot hij op een gegeven moment weer ongecontroleerd begint te gillen. Dat duurde meer dan een half uur! Gelukkig kalmeerde hij weer bijna bij huis zodat we hem toch konden belonen met een goede aai en afstappen!

Bij de voorbereiding thuis begint de stress al. Hij loopt wel als je hem gaat halen, mest tig keer in een half uur bij het zadelen/optuigen, legt zijn oren plat en probeert te bijten. Zadel past niet, zou je meteen zeggen, maar hij doet dat ook bij de longeersingel en het tuig van de koets.

Toen we gisteren eenmaal onderweg waren met de koets was hij heel rustig. Ik besloot een klein rondje te gaan om dat goede gevoel te behouden. Hij draafde in een heel constant tempo, zonder te struikelen. Hij liep zo ontspannen dat hij in de draf zijn eigen spieren los trilde. Tot… ineens was de spanning weer terug. Er gebeurde verder niks, maar hij was ineens weer gestrest.
De wereld ziet er een stuk mooier uit bij een blauwe hemel en een warm zonnetje!
Buiten dat hij energie te veel heeft, kan ik me alleen bedenken dat hij stress krijgt van het bij zijn kleine kudde weg zijn. Ik ga deze week maar weer wat vaker een paar rondjes wandelen dat hij er beter aan went dat even weg zijn geen kwaad kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten