maandag 20 juni 2011

Les op Lightning

Deze keer stond ik er echter naast. Lightning werd gereden door een klein meisje van 4. Dat vindt hij fijn. Zijn ogen gaan op half 7 en zijn hoofd gaat omlaag. Het meisje wil per sé leren rijden en is verliefd op Lightning. Lightning is op zijn beurt weer verliefd op Beau, het paard van haar moeder. Maar dat komt later...

Ik daarentegen, vind het wel spannend. Ervaring met spruiten van 4 heb ik niet en het is ook mijn talent niet. Ik kan de mensen die me kennen al horen lachen. Maar ja, paard vindt het leuk, meisje ook en ik ben weer een ervaring rijker.

Ze heeft al vaker op hem gezeten, maar nu zou ze aan de longeerlijn gaan en mama maakte zich uit de voeten. Aangezien hij de laatste tijd best wakker kan zijn èn hij met Beau op de wei had gestaan, wilde ik hem zelf even laten lopen vooraf. De ergste energie ging er snel af, al een zorg minder. Toen moest Beau naar binnen en kwam langs de rijbak. Normaal gezien reden genoeg om eens flink te roepen. Gelukkig begon het te regenen en ben ik met ze naar de binnenbak verhuisd om drama's te voorkomen.

De les ging op zich goed. Ik leer haar ook poetsen, ook al komt ze er nog niet bij. Ze mag met longeren zelf voorwaarts gaan en hij reageert goed op haar benen. Hij wil wel liefst stilstaan, maar dat laat ze niet toe. Stoppen heb ik haar ook geleerd en met sturen hebben we een begin gemaakt. Dat lukt voorlopig alleen nog uit stilstand. Zo merk ik met uitleggen en voordoen dat zo'n kind een heel ander referentiekader heeft dan ik. Neemt heel letterlijk wat ik zeg. En links en rechts zit er nog niet helemaal in. Door veel grondwerk kan ik met mijn houding veel beïnvloeden zonder dat ze meteen doorheeft dat ik dat doe.

Doordat ze zo klein is, heeft ze echter totaal geen grip op hem en met draven gleed ze ervan af. Gelukkig hield ze de teugels vast waardoor ze als Tarzan naar de grond zeilde en op haar voeten landde. Lightning vond dat even niet leuk, maar bleef wel staan en zo deed ze zich geen pijn. Maar echt leren rijden gaat nog even duren. Ze is er simpelweg nog tè klein voor. Haar benen komen niet eens onder het zadel uit. We gaan wel met voltigesingel en ponyzadel proberen.

En ze is natuurlijk snel afgeleid. Moet ik daar iets mee? Of maar gewoon laten? En wanneer is de les lang genoeg geweest? Als ik bekaf ben? Het was een hele ervaring en het meisje was ook een hoop indrukken rijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten