woensdag 15 september 2010

Gemiste kans

Als je naar Horse Event gaat en je een demo bijwoont zou je daar iets van kunnen leren. Hoe het wèl moet bijvoorbeeld, of een dieper inzicht en in sommige gevallen hoe het niet moet. In dit geval ging het om een dieper inzicht in een demo van Marc Pierard. Marc is een bioloog – meer specifiek gedragswetenschapper. Paarden en olifanten zijn zijn specialiteit. Hij probeert op een simpele manier wetenschappelijke inzichten beschikbaar te maken voor een breed publiek.

Helaas is dit niet aan iedereen besteed. Pijn in mijn hart voor de paarden van de mensen die dit niet willen begrijpen. Gisteren op stal waren mensen “een Belg op Horse Event” aan het uitlachen die “zulke domme dingen” vertelde. Ik begon door te vragen wie dat dan was en wat er dan zo dom aan was. Hij vertelde over “Druk en Loslaten”. Dat, zeiden ze, was toch logisch? Dat hoefde je hun niet te vertellen! Tot mijn stomme verbazing ging probeerde ze vervolgens op haar paard te klimmen terwijl het niet eens stil wilde staan!!?? Kun je hem dat met al jouw kennis niet eens leren dan? Of zijn jullie weggelopen voor dit deel kwam? Ik ken zijn uitleg. Die is ook heel simpel. Dat is toch fijn? Vooruit, achteruit en sturen (= nageven naar voren, achteren en zijwaarts). Meer hoeft een paard niet te kennen om alles met hem te kunnen doen wat je wilt. De rest is enkel verfijning.
Zie hiervoor ook mijn bericht over de clinic van Andrew McLean. Als het voor (o.a.) Anky van Grunsven niet te dom is, maar wel voor de meisjes van stal…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten