zondag 26 september 2010

NK Western riding - APHA

Ik was er de dag van tevoren al heen gereden. Het bleek 4 uur rijden te zijn. Bij aankomst de "via internet bestelde" groom en stal opgezocht. Beiden via bokt. Tja je moet wat als je in paniek raakt omdat je van plan bent in je eentje naar het NK te gaan voor de eerste keer weer na een aantal jaren zelf gegroomd te hebben. Ook dat was alweer 6 jaar geleden. Toen ik me realiseerde dat ik in slaap ging vallen achter het stuur op de terugweg heb ik een stal gezocht en voor mezelf een camping. We hoefden pas om ongeveer 11 uur in de halter te verschijnen, maar daarna was het achter elkaar door. Lightning had van de vlas gegeten en was aan de diaree. Flink hooi gegeven zodat het weg zou gaan. En nog even onder de douche. Door het mooie weer kon dat goed drogen.

Toen naar de inrij bak. Niet te veel doen met hem, dan wordt hij TE rustig. Ik moest hem echt wakker houden, hij stond steeds te soezen in de zon. Bij de amateur halter was hij nog wat spelerig - steeds als de jury langs kwam. Maar toch 4e en 5e geplaatst van de 6. We denken de halter echt niet te kunnen wennen, maar dan zijn we al eens binnen geweest en hebben we een ontspannen klasse om de zenuwen onder controle te krijgen.

Toen de Showmanship. Het ging soepel, maar hij ging niet recht achteruit. Daardoor kwamen we van de lijn af, maar met de draai kon ik dat corrigeren. Ik stopte in mijn ogen te ver van de stewart af, en door de draai kwamen we nog verder te staan. Hij wilde ook niet helemaal vierkant staan, maar de concurrentie had daar nog meer moeite mee. Daarna geen fouten meer. Ik had alle anderen ook gezien en was verbaasd over de gekheid die sommige paarden uithaalden. Maar ook ik heb Lightning als 2 jarige gestart om hem die ervaring te geven.
Ik had mezelf zo plaats 3 gegeven met de hoop op 2. De jury was het helemaal oneens met elkaar! De prijzen lagen zowat omgekeerd. Ik was bij een jury 5e en bij de tweede jury noemden ze me niet. Waren ze me vergeten? 4e plaats, niet ikke....oe - dan was ik al bij de eerste 3, 3e plaats, nog steeds niet ikke?, 2e plaats 50... - bijna maar ik was het niet, was ik dan eerste?? ja hoor - ONGELOFELIJK we waren eerste. Ik was zo blij dat ik stond te springen. Ik hoorde de NL Kampioensplaatsing niet eens meer. Wacht even, nog even opletten. De scores werden gemiddeld en de andere 1e plaats van de andere jury was 6e en daarmee kwam ik daar dus boven en werd NL Kampioen. Er werd het Wilhelmus voor me gespeeld. Je krijgt dan teveel tijd om na de denken over hoe je daar gekomen bent en moet dan wel even slikken.

Lightning is nu 9. Vanaf baby af aan heb ik meer met hem op de grond gewerkt dan gereden. Als ik dat qua rijden nog goed wil maken, mag ik er 5 jaar niet meer naast lopen. 9 jaar grondwerk heeft zich nu geloond. Onder zadel worden we misschien wel nooit NL kampioen. Leve de Showmanship klasse waar ik als minder getalenteerde ruiter met een gehandicapt paard mijn ei helemaal kwijt kan!


Hij staat nog niet helemaal goed...

Even kijken of hij goed staat?

Voordraven

In de Open heb ik hem zowel voor als achter onderstandig gezet - slim!
Line up in de Showmanship
Resultaat Showmanship :D
Paardje bedankt, groom bedankt voor de spontane en deskundige hulp, Eron bedankt voor de tips, de rest bedankt voor het lenen van het halster en het strijken van mijn bloes.

2 opmerkingen:

  1. Tof verslag!
    Ik ben blij dat de foto's redelijk gelukt zijn, maar jammer dat bij de showmanship de batterijen leeg waren!

    Een vriendin van mij heeft nog meer foto's van jullie in de halter en van de prijsuitreiking van de showmanship.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, meer foto's!! Die had ik dan graag gehad :).
    Bedankt nog hè, voor het groomen!!

    BeantwoordenVerwijderen