maandag 31 mei 2010

Zadel passen Triple Horn

Het zadelpassen bij Triple Horn ging niet geheel volgens verwachting. De zadelmaker drukte Lightning eens op de rug waarop hij ineenzakte. Dat vond hij toch wel zo’n heftige reactie dat hij in eerste instantie aangaf daar nooit een zadel op te willen leggen. Daar gáán weer weer dacht ik. Ik moet dan altijd uitleggen dat hij al zo gevoelig was in de rug voordat er ooit een zadel had opgelegen. Dat bestond niet volgens hem en ik moest maar eerst gaan trainen om hem weer gezond te krijgen. Weer twee maanden naar de kno**en. Ik had net twee maanden drie keer per week gelongeerd zoals zij gezegd hadden om de kuilen in z’n rug op te vullen. Dat was niet gelukt en volgens hen kwam dat doordat mijn leenzadel ook helemaal verkeerd was. Ze toonden me zelfs de drukplekken achter in zijn rug. Waarom die kuilen dan niet konden opvullen weet ik niet.
Het gekke is dat Lightning graag werkt en er veel plezier aan heeft. Bovendien meldt hij zich als er hem iets dwars zit, dus ik zei dat ik toch een zadel nodig ging hebben en dat ze dan maar het best mogelijke moesten nemen. Ik heb ook het liefst een standaard zadel zodat ik niet met iets bijzonders blijf zitten als hij verandert of niet meer te rijden is. Ze vonden toen een standaard zadelboom die redelijk in de richting kwam waarbij ik wel een pad moest nemen dat de kuilen opvult. Prima! Ze hebben me ook met een van hun klanten in contact gebracht die een zadel heeft met die boom erin en dat mag ik (wegens vakantie van hem) twee weken proberen zodat we kunnen zien of Lightning er last van krijgt.
Ondertussen mag ik twee maanden niet rijden (buiten twee weken met het probeerzadel) om hem te laten herstellen en spieren in die kuilen te laten ontwikkelen. Zij zijn er heilig van overtuigd dat hij zal veranderen, ik niet. Ik hoop van wel natuurlijk. Ook gaan we voor een second opinion. Kan nooit kwaad… Ik ben een beetje sceptisch omdat hij gisteren geen tekenen van pijn in z’n rug meer vertoonde. Wel toen ik hard duwde, maar dat geldt voor elk paard. Ik zal nu dagelijks zijn rug opvolgen, zeker op de dag dat we over twee maanden terug gaan naar Triple Horn. Als je namelijk even hard duwt, blijft hij reageren ook al minder je de druk daarna. Bovendien spreidt zo’n boom de druk en een hand niet. Wel is de ruiter veel zwaarder.

Voel je vrij om te reageren!

1 opmerking:

  1. Beste Saskia,
    Via via ben ik tot deze website gekomem, nadat ik e.e.a. aan ellende over westernzadels van jouw hand heb gelezen.
    Hoewel ik me zeker niet wil opdringen, heb ik begrepen dat je een Willem Muijs zadel hebt, dat niet zou passen.
    Om de naam van zadelmakend Nederland een beetje te "redden" de vraag of je geen belangstelling hebt om dit zadel - indien mogelijk - door ons weer passend te laten maken. Ik kan je geen garantie geven dat dit kan, maar ik zou het wel willen bekijken OF het kan.
    Het kijken kost je niets, ik haal daartoe het zadel uit elkaar en zal dan met de naakte boom de situatie kunnen beoordelen en dan kunnen aangeven OF het aangepast kan worden.
    Een zadel dat eerst wel heeft gepast en vervolgens niet meer, kan vaak met kleine ingrepen passend gemaakt worden.
    Zoals gezegd: het onderzoek kost je niets - ik ben vaak in de buurt - en de aanpassing blijft qua prijs binnen alle redelijkheid.

    Een overweging waard, dacht ik zo.

    Met vriendelijke groeten
    Louis van Kerkhoff
    Vaquero westernzadels
    Venlo - Nederland
    www.vaquero.nl
    info@vaquero.nl

    BeantwoordenVerwijderen