donderdag 29 oktober 2009

Centered riding

Dinsdag had ik mijn eerste centered riding les. Ik vond het langzaam tijd om nu eens serieus aan mijn zit te gaan werken. De meeste instucteurs werken aan oefeningen en het paard, maar ik ben van mening dat dat allemaal niet kan als je zelf niet gebalanceerd op je paard zit. En voor mij is dat niet zo evident.

De instructrice heeft me uitgebreid uitgelegd waarom je bij centered riding zit zoals zij aangeven. Ze heeft m'n beugels korter gemaakt omdat ik zo niet kon meeveren. Dat vind ik niet zo fijn omdat ik snel de neiging heb me uit het zadel te duwen als ik me span. Maar ik laat het even zo - dan kan zij me daarmee helpen. We zijn in stap begonnen en ze heeft me aan de benen gewiebeld en getrokken omdat ik mijn bekken niet kan bewegen in het zadel. Ook zo kleine tips hoe ik niet met een holle rug zit. In stap moest ik dan aangeven hoe hij bewoog en wanneer hij welk been optilde en zo. Tuurlijk vond "liever-lui-dan-moe" (zijn Indiaanse naam) dat wel best. Ze heeft er even een zweep bijgepakt om hem een beetje aan het lopen te krijgen - anders was er niks te voelen ;). Zo moest ik dan met mijn zit meebewegen en meeduwen. Het uitgangspunt was hem oppakken en meenemen. Ray Hunt schrijft er ook over, en nu snap ik wat hij bedoelt. Ik zat te stil waardoor ik hem in zijn beweging belemmer. Ik moet nu nog enthousiast meebewegen, maar dat zal hopelijk minder worden. Ik merkte echt verschil. Als ik meebewoog en duwde, dan liep hij gewoon. Stopte ik met meebewegen, dan vertraagde hij. Fred probeerde me ook zoiets duidelijk te maken, maar dat kwartje viel toen niet helemaal. Ook let ze erg op ademhaling en zo.

Volgende week weer en dan draf. Ik heb een hele lange lijst van dingen die ik nu eens echt wil leren. Ik mis het nu echt dat ik als kind nooit heb leren rijden. Als volwassene wordt dan maar meteen verwachte dat je het allemaal snel kunt. Mij heeft bijvoorbeeld nooit iemand leren lichtrijden of verlichte zit. En als het al aan bod kwam, was dat maar heel kort. Het is hier in western niet gebuikelijk om dat allemaal te leren, ik denk simpelweg omdat westernruiters vanuit het engels komen en zich maar hoeven omscholen. De minderheid zal beginnen met western en niet anders kunnen. Toch zijn er vanuit het engels rijden basisdingen die iedere ruiter moet kunnen. Vind ik.

Omdat het donker was, zijn er helaas geen foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten