woensdag 22 juli 2009

Te veel werk?

Een stalgenoot merkte terloops op dat ze vond dat ik te veel reed. Wat is te veel? Hij werkt 3 à 4 dagen per week waarvan 1 keer Western “dressuur” in de bak, 1 lange rit (2-4 uur) op gematigd constant tempo (nu 10 km/h) en 1 korte rit op hoger tempo met veel overgangen. De ritten zijn onder zadel of aan de wagen. Af en toe komen daar dan nog grondwerk, stapritten en wandelingen bij. Hiermee blijft hij in super conditie, fit en relatief soepel. Hij lijkt er ook plezier aan te hebben, vooral de dressuur. Zijn bespiering mag nog wat gelijkmatiger verdeeld, dus daarom zouden we eigenlijk vaker in de bak moeten rijden. Hierbij wil ik hulp hebben om het niet nog erger te maken. Dus daar zijn we nog voorzichtig mee. Ik train minder dan het endurance trainingschema aangeeft, maar meer dan … tja… even niemand beledigen. Ieder paard is een individu en daar moet je de training op aanpassen (vind ik, zei de gek), rekening houdend met het niveau van de ruiter. Ook stel ik mezelf graag een doel, dan werk ik met meer discipline.

Reageer vooral, ik ben geïnteresseerd in jullie mening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten