donderdag 15 juni 2017

Horseman Days

Afgelopen weekend waren Lightning en ik op de Horseman Days, een groot horsemanship evenement in de Peel. Vrijdag hadden we eerst een les en zaterdag onze klassen. Zijn vriendinnetjes Reata en Lala waren er ook, dus dat was dubbel feest.

Op de dag van aankomst was het erg stressen omdat de les om 12:00 begon en ik eerst 's morgens Misty nog op het dekstation moest ophalen. Op de een of andere manier is dat gelukt en waren we er bijna op tijd. Dan heb ik steevast mijn "waarom doe ik ons dit aan??" moment, gevolgd door het "er komt een moment waarop ik dit leuk ga vinden, maar wanneer?"




Helaas kwam de regen met bakken uit de lucht, maar dat mocht de pret niet drukken. Lightning moest zich erg concentreren op de obstakels en dan is het hoofdschudden veel minder. De les ging heel goed, al konden we niet alle obstakels oefenen.

Al onze klassen waren op zaterdag. Het was gelukkig prachtig weer en met goed gezelschap vloog de tijd om. Alle klassen waren achter elkaar gepland, maar het is niet fysiek belastend, dus dat was geen probleem. Het was ook allemaal niet belangrijk wat je aan had en hoe je paard erbij liep: erg relaxed dus in vergelijking met een Western Show waar ik let op elk spatje vuil!

We begonnen met de Volwassenen niveau 1 in de hand en daarna onder zadel. In Hand ging soepel, al waren sommige hindernissen een beetje scheef, hij deed het allemaal. Daarmee wonnen we de klasse! Onder zadel ging het voor mijn gevoel iets minder, hij bleef op een moment aan een struik hangen die bovenop hem viel. Op vrijdag vielen de struiken (in potten) ook al om door de wind. Dat vond hij niet zo leuk, maar hij herpakte zich snel. Deze klasse wonnen we ook!

Daarna was de Bridleless. Op zich ging dat prima (na 3 keer oefenen!), maar af en toe wilde hij toch zijn eigen zin doen. Hij bleef redelijk onder controle en als hij weg wilde lopen, dan draaiden we een rondje. Tot groot vermaak van het publiek ging hij bij de waterbak uitgebreid staan drinken! We moesten verder van de jury en naast de waterbak stond een bamboeplant. Je raadt het al....... hoppa een hap uit die plant die hij daarna nog een stuk met zich mee sleepte! Als met al haalden we toch nog de 2e plaats, na een dame die een perfecte proef liet zien zonder hoofdstel.

De Poker Game was een klasse waarbij je je eigen proef mocht maken. Dat ging erg goed, alleen wilde hij bij de waterbak weer liever drinken dan erin en we hadden een flinke aftrek van punten :(. Gelukkig ging hij er op de valreep in. Niet genoeg voor punten, maar wel zodat hij de volgende proef het makkelijker zou doen. We haalden de 4e (en laatste) plaats.

In de Team Challenge mocht hij samen met vriendin Reata. Dat vond hij wel erg leuk! Reata had eerder op de dag het bijltje er helaas bij neergegooid en had andere ideeën over de hindernissen.... Geen idee wat er aan de hand was, maar soms gaat dat zo. De eerste hindernis deed ze perfect en de laatste goed. Lightning had het spelletje door en deed erg zijn best, hij wilde misschien indruk maken op Reata? Samen haalden we een mooie 2e plaats! We hadden ons verkleed, inclusief de paarden, dus het publiek had weer wat leuks te zien.

Er is een filmpje van de team challenge.

Het lijkt erop dat Lightning en ik iets gevonden hebben dat goed bij hem past. We wisten het al tijdens de Farmers Field Trail in 2010, maar daarna zijn we niet weer zoiets tegen gekomen. Hij lijkt het leuk te vinden: hij let heel goed op de obstakels zonder er erg bang van te zijn en lijkt zijn best te doen. Lastig te zeggen natuurlijk, want ik kan zijn gedachten net niet lezen. Ik heb er vaker over geschreven dat Lightning zijn werk niet leuk vindt. Dat is begrijpelijk met al zijn fysieke uitdagingen, maar als je het juiste werk vindt, kan dat ook voor een paard veel voldoening geven, al is dat onbewust. En wat heb ik maar geluk met zo'n betrouwbaar paardje dat alles gewoon doet, met een dosis humor! Ik hou er helemaal niet van om op te scheppen of het mooier voor te doen dan het is, maar hij mag het krediet hiervoor wel krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten