woensdag 28 juni 2017

Elsa

Een tijdje geleden schreef ik over de wens als fokker om wat vers bloed in de kudde te hebben en dat we zijn gaan kijken bij een mooie fokmerrie die we uiteindelijk niet kochten.

Billy was onze hengst in mijn vorig leven. Hij was toen van een goede vriend, maar stond bij ons op stal en werd door ons gereden en op wedstrijd uitgebracht. Hij was een prachtige atletische hengst met een stapel NRHA verdiensten, AQHA punten, ROM's en nog een stapel titels. Hij raakte vlak voor de WEG in Kentucky geblesseerd en stond daarna alleen nog maar eenzaam in de enige box in een stoffige binnenbak. Ik kon aan de situatie niks veranderen (behalve de eigenaar melden dat dit wel heel erg tegen de natuur van het paard in ging) en besloot er niet meer bij op bezoek te gaan.

Uiteraard hield ik zijn facebookpagina in de gaten en in januari van dit jaar werd er ergens een heel bijzonder veulen geboren! Een zwart merrieveulen met hoge witte benen en een witte bles. De moeder was echter bruin en Billy ook. Hoe kon dat nou? Billy is een Quarter Horse en een reiner, dus ik had verder nooit serieus naar zijn veulens gekeken, want wat zou ik nu met een Quarter/reiner moeten?? Dit veulen zou ook voor Paint registratie in aanmerking komen, maar ik liet het toch voor wat het was, paarden genoeg in de tuin....

Bij de keuring van Vicky werden er een serie röntgenfoto's gemaakt, dus de dierenarts en ik stonden wat te kletsen en ik vroeg naar zijn fokkerij. Hij fokte namelijk reiningpaarden. "Welke hengsten gebruiken jullie zoal", vroeg ik. "Die, en die, en die, Blue Quick Command, en die, en die....". "Blue Quick Command"????????? (Dat is Billy's officiële naam.) "Ja, ken je die?" "Nou òf ik die ken!".

Ik legde uit hoe het zat en vertelde van het bijzondere veulen dat Billy had. De dierenarts haalt zijn telefoon naar boven en liet een foto zien van een veulen: "bedoel je deze?". Je kunt je mijn verbazing wel voorstellen toen bleek dat hij dat veulen gefokt had; wat een toeval! "Ze is te koop", zei de dierenarts. "Ja, dat zal best". "Dat kan ik toch nooit betalen", dacht ik bij mezelf en liet het erbij. Hij legde wel nog uit dat de moeder die erbij liep (de bruine merrie) een draagmerrie was en de biologische moeder een cowhorse, zwart met witte benen en een bles. Aaaaaaaaaaah, vandaar!

Een paar weken later toen we toch bij de fokmerrie gingen kijken, trok ik de stoute schoenen aan en benaderde ik de vrouw van de dierenarts die zorgde voor de fokkerij. Ik vroeg of ik het veulen mocht komen bekijken en wat de vraagprijs was. We gingen kort daarop kijken en de prijs was even hoog als de fokmerrie. Dat viel mee....

Bij het bezoek bleek dat het bijzondere veulen in het echt net zo bijzonder was. Ze heeft een pittig maar redelijk beheerst en vriendelijk karakter en een bijna perfecte bouw met krachtige bewegingen. Haar naam is Elsa.

1e keer op bezoek: verkocht!



Normaal gezien zou ik geen veulen willen dat in januari geboren was omdat die in hun stal opgroeien de eerste maanden van hun leven. Gelukkig dachten zij er net zo over en was januari niet gepland. De moeder was in maart al op natuurlijke wijze hengstig en zowel die dekking als de embryotransfer waren in een keer raak. Voeg daarbij dat ze enkele weken vroeger dan gepland geboren werd en je veulen is van eind januari. Zij wilden dat ze gewoon op de wei kon, en dus kreeg ze een dekentje om :). Zo mag ik het horen!

In de schuilstal in de weide


Een kleine wond op de kogel;
beter iets te veel verband dan te weinig ;).
De kracht in haar beweging is duidelijk!













Afgelopen zaterdag gingen we nog een keer kijken en werd de koop definitief. Elsa komt in september naar ons :D. Het lijkt kort nadat Vicky verhuisd is, maar zo'n kans wilde ik niet laten lopen. Soms zijn beslissingen niet logisch...

Zaterdag zijn we ook nog even bij Billy zelf gaan kijken. Gelukkig gaat het de oude vent goed. Hij woont nu op een gewone pensionstal en is gecastreerd waardoor hij zijn rust heeft gevonden. Hij mag samen met zijn zoon Bucky op de weide en ik ben erg blij dat het goed met hem gaat.

Billy

Haar biologische moeder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten