donderdag 25 februari 2016

Vicky

Sinds de vorige keer waarbij alles eng was en ze steeds bij me op schoot kroop, heb ik voor haar Lightning's oude veulentraining boven gehaald. Ik herlees mijn boeken, artikelen en kijk video's na. Ik ben namelijk niet zo'n natuurtalent, maar dat mag de pret niet drukken.

De keer erna hadden Vicky en ik een korte discussie over dat ze niet uit zichzelf tegen me aan mocht lopen, zelfs niet in mijn richting. Ze moest zich maar ergens anders een uitweg zoeken. Dat had ze vrij snel door en we zetten de trailer klaar om met de veulens te oefenen. Omdat ik juist dat had geoefend "jij gaat waar ik zeg dat jij gaat", was richting trailer lopen niet meer zo'n probleem. Zelfs niet als ze helemaal alleen was (de andere paarden stonden op stal)! Ze wilde eerst niet, maar na een 10 minuten volhouden, stond ze met twee voeten op de klep. Als ze zich druk begon te maken, deed ik iets makkelijks om te kalmeren en dan vroeg ik opnieuw om naar dat enge ding te gaan. Nog wat kleine beloningen erbij (brokjes) en het was geen probleem om met alle vier de voeten op de klep te staan :).

Het is zo grappig om te merken hoe anders ze is dan Lightning. Misty is ook anders uiteraard, maar die train ik niet zo vaak (dat is helemaal niet nodig). Vicky moet ik zeggen dat ze moet bewegen, maar niet HOE. Lightning weet dat hij moet bewegen, maar moet ik zeggen HOE. Vicky is pittiger, maar ook makkelijker. Lightning zal altijd proberen om voor zichzelf de makkelijkste uitweg te vinden, Vicky doet dat niet. Ze zegt twee keer "wil ik niet", en dan doet ze wat je vraagt. Je merkt dat ze veel meer rijpaard is (van nature veel meer verzameld), terwijl Lightning meer als ranchpaard beweegt. Dat gaat een goed paard worden!

PS: vanwege haar gedrag naar andere paarden staat ze niet meer samen in een stal, maar apart :s. Ach ja, er moet er een de baas zijn. Waarom niet een jaarling :s.

PS2: ze heeft het halster van Lightning om van toen hij 2 jaar was

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten