donderdag 24 december 2015

Complicaties - vervolg

Woensdag 9 december liep Misty een gat in haar hoef op en Nadiehtje eindigde met hechtingen in haar sprong. Na een paar dagen verzorgen ging ze alleen maar slechter lopen tot ze niet meer van de plek kwam. De dierenarts stelde tot mijn grote schrik hoefbevangenheid vast :(. Ze werd op pijnstillers en aspirine gezet en ik moest twee keer per dag koelen. Krachtvoer werd meteen geschrapt. De oorzaak was een te kort gekapte hoefwand, waardoor ze gedwongen werd om op haar zool te lopen. Normaal gezien zal een paard dan op z'n hielen gaan lopen, in plaats van op de tenen, maar met Misty's beenstand kan ze dat simpelweg niet.

Had ik het maar eerder gezien :(. Had ik maar eerder pijnstiller gegeven, maar gezien haar dracht durfde ik dat niet goed. Een NSAID (ontstekingsremmer ala paracetamol) kan schijnbaar geen kwaad, maar aspirine wel. Tja, dan gaat Misty zelf toch vóór!!

Die combinatie zorgde wel direct voor verbetering. Inmiddels zijn we weer een week verder met medicatie en is ze 70% beter. Ze moet nog twee weken medicijnen krijgen en dan zien we verder.

Langer koelen met koude handdoeken om de hoeven. 


Wat betreft Nadiehtje moest ze de eerste week antibiotica spray op de wond krijgen, maar hoefde ik die niet schoon te maken. Daarna kwam er elke dag vulketan op de wond om littekens te voorkomen, waarbij het nodig was om de wond dagelijks af te spoelen. Met hulp van mijn vriend ging dat vrij makkelijk en het kleine ding leerde elke dag meer manieren. Ze leerde zelfs zoveel dat de dierenarts gisteren de hechtingen eruit kon halen zonder verdoving! Nu is het de bedoeling om elke dag schoon te maken met zeep en water en er honingzalf en vulketan op te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten