maandag 23 maart 2015

March Paint Contest

De eerste APHA show van het jaar was gisteren in Nieuwegein. Woensdag had ik Lightning al gewassen omdat het kouder zou worden en ik geen wasplaats binnen heb. Zaterdag hoefde ik alleen nog in te pakken, alles schoon te maken en naar Nieuwegein te rijden. Ik had een stal geboekt voor Lightning en een bed voor mij omdat we rond 9 uur aan start zouden moeten verschijnen.

De eerste klasse was showmanship en dat ging meteen een beetje mis. Ik kwam als eerste aan start en de “judge” stond verkeerd, waardoor je niet uitkwam met het pattern. Ik was even van mijn stuk waardoor er iets mis ging. De volgende deelnemers konden daar natuurlijk van leren en ik eindigde als tweede (van 6). Achteraf gezien had ik er iets van moeten zeggen en hadden we het gewoon over gedaan. Ik was wel tevreden over hoe het ging.

Toen hadden we een tijdje pauze voor de trail begon. Voor de trail hadden we ruim de tijd om warm te rijden en Lightning liep heel goed. De drafbalken-waaier die in het parcours zat lukte steeds niet totdat ik op het heldere idee kwam om het aan de hand te oefenen. Dat was een gouden idee, want daarna lukte het wel en snapte hij wat hij moest doen. In de “green trail” mag je met paarden die nog niet veel showervaring hebben met een snaffle bit en op twee handen rijden. De klasse ging heel goed, de waaier ging goed, daarna soepel door de L, ook heel netjes de L achteruit (zonder balken te raken) en een nette side pass door de L. Het hek was geen probleem, maar daarna volgde een lope-over met twee balken waar we niet goed uitkwamen en hij uit de galop viel. Het bruggetje ging mooi. Een hele nette proef, vond ik. We werden tweede van de vier.


Helaas moest ik daarna meteen door naar de Amateur trail omdat de klasse ertussen was uitgevallen. Daar moet ik met een (shank) bit en op één hand rijden. Ik had geen tijd meer om hem daar nog even aan te helpen herinneren en moesten meteen weer de bak in. Helaas pakte dat slecht uit: de waaier werd mikado, er ging bijna een pion om, in de L ging zijn hoofd in de lucht en hij “wist de weg wel”: klam bam bam en de balken werden even anders geordend :S. Ik kan me niet eens herinneren wat hij van de galop balken heeft gemaakt. Uiteindelijk werden we nog derde van de vier.



Daarna ging ik buiten even oefenen met het bit, maar hij was het daar niet mee eens. Walk en jog gingen heel goed, maar de galop was drama. Zijn benen en hoofd vlogen alle kanten op en hij wilde de bak uitrennen. Ik ging rustig door tot het beter ging. In de pleasure klasse was het weer mis: scheuren en met zijn hoofd gooien. De stress van de trail zat er nog in. Ik heb maar gewoon verder getraind. Een ander paard gedroeg zich niet en we waren derde.

Ik mocht gelukkig ook nog een keer “green pleasure” starten waarbij ik weer met de snaffle mocht rijden. Dat ging in de galop veel beter en ik reed op ontspanning. Die hele klasse kon me gestolen worden, ik vond een positieve ervaring voor Lightning belangrijker. Hierdoor besloot ik ook om de horsemanship op de snaffle te rijden, ook al betekende dat een diskwalificatie. Dat ging netjes en de stress was weer weg.

Het was een super gezellige show met veel deelnemers uit Limburg. Mooi weer, leuke mensen, leuke paarden en een hele dag trainen en quality time met je paard. Grappig was hoe er door een paar ruiters gezegd werd: “Die stomme vlechtjes? Daar doen we niet meer aan!” en “Oh, jij draagt ook gewoon een overhemd?” Doe maar gewoon, dan doen we al gek genoeg. Lijkt me een goede ontwikkeling.

Vanmorgen was Lightning nog zo mooi wit….



Geen opmerkingen:

Een reactie posten