dinsdag 13 mei 2014

Ups and downs (Misty's veulen dag 1)

Herken je dat? Dat sommige dagen een week lijken te duren en sommige weken een dag? Dit was zo'n dag die een week geduurd leek te hebben.

Mooi veulen <3 br="">

Mooie mama

In het begin van de dag ging alles voorspoedig. Er was al wat kraamvisite geweest (de buurvrouw bracht beschuit met muisjes :)) en ik leerde dat Misty dat liever niet had. Ik mocht eraan komen, maar niet meer nadat er visite was geweest. Die houden we dus op afstand.

Het veulen was nog maar een halve dag oud toen de regenbuien begonnen. Misty bleef stug bij haar veulen staan en die ging liggen waar mama stond. Dat kwam erop neer dat ze niet van de plek kwamen, ook al kwam het met bakken uit de lucht. Onder struiken of bomen wilde ze niet staan. Daar word ik wel bezorgd van! Pak hooi open gemaakt, bakken in de schuilstallen gevuld en Misty+baby verhuisd onder protest. Daar heeft ze misschien 5 minuten gestaan en ze stond alweer midden in de paddock. Verhuizen was een heel gedoe want ze moest langs de anderen en dat vertrouwt ze voor geen meter. Weer water omgezet, hekken dicht en open gemaakt, etc. Ik was rijp voor de sloop en ging uitgeput naar bed.

De hele nacht had het flink geregend en het veulen lag in de natte modder te rillen. Leuk hoor, paarden "natuurlijk" houden. Goed voor je zenuwen is het iig niet. Ze stond nog regelmatig recht en bleef goed drinken. Ook trakteerde ze me op een onderzoekend tochtje (gevolgd door een bezorgde Misty) door de paddock. Alles sliep verder, dus ik liet ze maar weer.

De dierenarts kwam even voor controle. Misty was wat uitgescheurd en het veulen loopt aan een kant op haar teen. Daarvoor moest ik met haar op het harde stappen. Verder zag alles er goed uit: mama èn baby. Hij vond dat ik ze binnen moest zetten, maar dat durf ik echt niet. Dat zijn ze helemaal niet gewend en Misty struikelt al zo vaak over die kleine beentjes.... een gebroken beentje is ernstiger dan regen. Lekker zit het niet. Ik heb allerlei gedachten in de zin van "dat doe ik nooit weer", "die nieuwe dekking zeg ik af" en meer van die dingen. Het weer moet maar gewoon beteren!

Vanavond klaarde het gelukkig een beetje op en Misty ging met haar rond wandelen, draven en galopperen: zo leuk om te zien. Het leek alsof ze alles even ging laten zien. Ik heb ze toen meegenomen naar onze oprit en heb met ze op en neer gelopen. In het begin ging dat niet zo goed met het beentje, maar ik zag zelfs al verbetering. Toen ze wilde gaan liggen op de stenen heb ik ze terug gezet. Ondertussen heb ik Misty een beetje geborsteld en het kleintje ook :D. Dat soort momenten maakt veel goed.

Braaf allebei :D

de weg terug was erg lang, dus doe je onderweg een dutje (is het een spin of een veulentje?)

Misty ging voor het hek staan en wilde naar de anderen toe, leek het wel. Ik maakte het hek open en jawel hoor, daar ging ze. Prima! Furi kwam voorzichtig kijken, steeds een stapje dichterbij. Het veulen ging ook bij Furi kijken, maar dat mocht niet van mama!! Ze kreeg een flinke beet en werd vooruit gejaagd, weg bij Furi. Furi ging erachteraan, maar kreeg met flinke dreigingen de wind van voren. Toen droop Furi af. Voor vannacht zet ik ze toch weer even apart, is toch rustiger dan dat ze steeds weer overeind moet springen.

Furi is nieuwsgierig

Vredig tafereel


Wordt vervolgd....

Ik heb een apart bericht gemaakt met video's:
http://lightningph.blogspot.nl/2014/05/videos-ora-dag-1-en-2.html
http://lightningph.blogspot.nl/2014/05/furi-en-ora.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten