vrijdag 2 augustus 2013

Weide onderhoud (recensie Pavo graszaad)

Edit: ik heb de foto's gevonden en toegevoegd.

Begin dit jaar kreeg ik van Pavo een zak kunstmest en een zak graszaad om te testen. De paarden hadden de hele winter op de weide gelopen en die had daar flink onder geleden. Ik ben erg eigenwijs, dus heb ze er veel te lang op laten lopen. We hebben de weide opgedeeld in 4 stukken. Twee stukken waren nog in goede staat, een was half vertrapt en een (de paddock!) was een ramp. De ramp ging ik laten voor wat het was, maar de middelste (half vertrapte weide) wilde ik doorzaaien. Daarvoor moest er wel paardengras komen, geen koeiengras, vandaar dat het van Pavo kwam.

Voor!
 Eerst had ik gekalkt, daarna gemest en toen konden de zaadjes erop.
jonge sprietjes waar eerst een grote modderpoel was

het gras begint te groeien
goed gegroeid na ongeveer een maand

Doordat er een extra paardje bij kwam had ik al snel niet genoeg gras. Het voorjaar was zo koud dat het nog niet echt wilde groeien. Ik heb toen de ingezaaide wei iets te snel weer open gemaakt, maar toch kon je zien dat het zaad al goed zijn werk had gedaan.
voor het eerst de paarden erop
Daarna is het me uit de klauwen gegroeid. Ondanks mesten volgens voorschrift van het bodemonderzoek en het juiste onkruidgif, groeide het onkruid me letterlijk boven de oren. Dinsdag heeft de boer geklepeld en zijn we dit maaisel langzaam aan het opruimen. Hij bood ook aan om te komen sluiten indien nodig, dus vanaf nu hebben we kundige hulp met een tractor.
een wei vol onkruid

Met een zak mest en graszaad alleen kom je er niet! Je moet er wel goed mee omgaan...Ondanks alles is het gras in de middelste wei mooi groen, kort en sterk.

Uitleg over het product:
Het Pavo paardengras bevat 
  • 3 verschillende Engelse raaigrassen van het oude type (totaal 60%), die zich kenmerken door een zeer laag groeipunt, uitstekende structuurwaarde, zeer standvastig zijn, een hoge resistentie tegen kroonroest en een laag fructaan gehalte
  • Roodzwenk (10%)
  • Veldbeemd, zeer dichte zode vormend (12%), wordt ook wel het “betonijzer” van de grasmat genoemd
  • Timothee, classic hooitype, zeer laag suiker en zeer smakelijk (15%)
  • Kruiden mengsel met Fenegriek, Wilde Peen, Peterselie, Reukgras en Smalle weegbree (3%)
Meer info vind je hier: Pavo paardengraszaad en  Pavo kunstmest voor de paardenweide.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten