woensdag 7 augustus 2013

Showmanship - een kunst apart

Net als alle andere takken van sport is Showmanship (at Halter) een kunst apart. Het lijkt heel simpel, maar als je het goed wilt doen, blijkt dat toch niet zo te zijn. Het is wel helemaal ons ding, dus de zin om er iets moois van te maken is er zeker! 

Je hebt gemakkelijk een begin. Je loopt een simpel lijkend parcours en je paard loopt, netjes geborsteld en gewassen mee. Maar dan, loop je zelf wel netjes genoeg? En hobbelt je paard niet maar wat achter je aan? Voer hij alle oefeningen netjes, secuur en direct uit zonder enige weerstand of vertraging? En kom je wel precies recht voor de jury uit na die draf cirkel? We zijn er 2 keer NL kampioen in en op de Europese hebben we ook geen flater geslagen, maar toch valt er nog veel te verbeteren!!

Vandaag heb ik weer getraind voor de komende wedstrijd(en). Als ik onze video's bekijk, moet mijn houding veeeeeeel beter (ik moet netjes rechtop lopen en voor me uit kijken) en Lightning moet beter mee en sneller reageren na een "pauze" die hij denkt te krijgen iedere keer als hij vierkant moet staan. Ook moet hij vlotter achteruit.

Op video's van de World Show bijvoorbeeld lopen die meiden allemaal zo gekunsteld. Ik wilde dat niet doen, maar nu blijkt toch dat je dan wel netjes rechtop kunt rennen zonder dat je armen en ellebogen alle kanten op vliegen. Ik loop erbij alsof ik een sprint ga trekken door een kuilenveld met een paard dat daar een "het-zal-allemaal-wel" gezicht bij trekt. Dat levert overigens geen lintjes op, maar wel grappige foto's.  Gelukkig zijn de foto's van de halter klasse :s.





Ik moet nog iets verzinnen voor het pauze verhaal. Hij schikt half wakker als ik na vierkant staan (voor het begin en na de inspectie) weer om een oefening vraag. Maar een uur thuis trainen zonder pauze werkt ook niet en die krijgt hij ook regelmatig al is het alleen maar omdat ik nadenk over de volgende oefening. De pauze moet dus duidelijker.

Tijdens het oefenen ging het vandaag overigens super. Hij liep super vlot mee en maakte geen enkele fout en ik heb wel 50 keer "good boy" geroepen. Nog een miljoen keer oefenen en het zal beter gaan :D.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten