donderdag 31 mei 2012

Zonverbrand

Omdat Lightning erg kreupel was vrijdag en de kudde van 30 andere paarden daar geen rekening mee houdt, hebben we hem in een weide apart gezet zodat hij kon herstellen. Jammer genoeg was het een wei zonder beschutting en smeerde ik zijn witte neus in tegen verbranding door de zon. Ook hebben we de trailer in de wei geparkeerd voor schaduw (maar daar maakte hij geen gebruik van).

Op zaterdag liep hij slechter dan vrijdagavond en de vreemde zwellingen zaten er nog, sterker nog, er waren er meer bijgekomen. De cortisonenspuit had niks uitgehaald, ik moest 3 dagen andere ontstekingsremmers gaan geven. Ok, dat hebben we nog wel in de kast! Na drie dagen liep hij beter, maar nog niet helemaal goed. De zwellingen waren er ook nog. Op dinsdag heb ik niks gegeven, en woensdag waren de zwellingen erger en zijn gewrichten waren ook gezwollen. Ook was zijn neus helemaal gebarsten van de zon en ontstoken: terug aan de ontstekingsremmers! Gelukkig liep hij wel weer helemaal goed en kon de groep weer in. Het was grappig om te zien, want hij ging alles verkennen alsof hij er nieuw was. Toen hij de anderen zag, hield hij zich maar even afzijdig!  

Vandaag was hij in heel goede doen. De zwellingen waren bijna weg en hij liep goed. Neus insmeren vond hij minder, maar de ontstekingen waren weg. Ik kan me dan toch niet aan de indruk onttrekken dat er iets in het gras zit waar hij niet tegen kan. Eén dag van het vette gras af en de zwellingen zijn weg! Ook heeft hij in zijn hele leven pas drie keer een verbrande neus gehad, de zon schijnt echt wel vaker. De kreupelheid kan toeval zijn geweest. Ik zou het namelijk echt vreemd vinden als een ander paard hem zo had toegetakeld. De zwellingen waren overigens niet pijnlijk en dat zou je verwachten als hij kneuzingen had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten