dinsdag 10 augustus 2010

Andrew Mc Lean methode

Op de manier met de sessies werk ik nu de derde dag achter elkaar met Lightning. Ik heb nu zo mogelijk een nog gehoorzamer en lichter paard dan dat ik al had. Nadeel is alleen dat hij zo slim is dat hij er al op anticipeert en dat dus niet moet doen, omdat ik anders nooit fijne hulpen kan geven. Hij doet dan maar wat in de hoop dat dat het goede is.Dan schieten we te ver door en moet ik hem gewoon terug zetten waar hij vandaan kwam zodat hij weet dat dat op dat moment niet de gewenste reactie was. Ik vroeg immers nog niks. Leuk dat wijzen genoeg is, maar dat kun je nooit consequent genoeg volhouden. Dan moet ik echt de druk vooraf gaan laten gaan door een ander commando zodat ik geen druk meer nodig heb. Maar daar moet ik heel goed over nadenken zodat je het niet per ongeluk gebruikt.

De eerste dag heb ik hem een kwartier op zijn ribben staan tikken met de zweep voordat hij op het idee kwam eens te gaan lopen. (De zweep moet mij straks onder zadel gaan helpen om hem beter van mijn been te krijgen). Nu is een zacht tikje voldoende. Mooi he!
En vandaag hebben we weer op een andere locatie geoefend. Op een strook groen langs een veldweg, zodat ik kon omdraaien richting huis. Daar wordt hij namelijk erg onrustig van. Zo kon ik wel het geleerde goed testen. Hier ging de stop behoorlijk de mist in (hij draaide weg). Doet hij dus nog geen 100%!! Park deed hij wel graag. Ik heb daar 10 minuten in de berm gestaan, om hem heen rennen springen en gek doen. Haha. Bleef wel mooi staan. Parkeren onder zadel wordt een ander verhaal, zeker buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten