zaterdag 30 april 2016

Geboortemelder

Vorig jaar had ik een geboortemelder besteld voor Misty, maar was 3 dagen te laat met ophalen :(. Dit jaar wilde ik er zeker op tijd bij zijn en mailde mijn dierenarts begin april. Helaas waren beide melders uitgeleend. Via via kon ik er een huren en we zouden 'm samen omdoen en testen. In de melder zit namelijk een simkaart die je belt als de merrie langer dan ... seconden plat op haar zijde gaat liggen. Het was gezellig, maar de melder deed het helaas niet. Misty had al verslapte banden en de melk staat ook al klaar, dus ik kreeg het spaans benauwd. Gelukkig was een andere merrie in de buurt net bevallen en regelde zij dat ik die melder kon huren.

Zo makkelijk als Misty is, die melder, daar kon ze wel zonder! De eerste nacht ging het alarm uiteraard een paar keer af, maar met volle maan en mooi weer, was ze lekker in het zand gaan liggen.
De eerste nacht!



De tweede nacht besloot ik niet meer steeds de paddock in te lopen, maar de rest te vertrouwen. We hebben nu namelijk ook een camera die het deel van de schuilstal laat zien waar stro ligt. Ik ga er vanuit dat als Lightning en Vicky liggen te slapen, dat Misty niet op dat moment aan het bevallen is.

Helaas zag ik dat Misty een vervelende wond had van de band, precies in haar oksel. Geen wonder dat ze dat ding niet moest hebben. Tot zo ver de melder en ik moest erop vertrouwen dat als ze niet kegelde, ze niet zou bevallen. Ik werd automatisch een paar keer per nacht wakker en zag steeds een slapende Lightning en Vicky. Het is erg leuk om zo de gewoonten van je paarden te leren kennen. Wat verder in de nacht kunnen de anderen ook gebruik maken van de stal, als Lightning even iets anders gaat doen. Het is nogal een bullebak!

Sinds twee nachten heeft ze 'm toch weer om, de wond is niet meer dik en zonder bontje aan de melder gaat het prima. Hij hoeft totaal niet strak te zitten en zo is het voor haar beter te verdragen. Met hete slechte weer is ze een paar nachten niet gaan liggen, maar afgelopen nacht ging de telefoon om half 2. Ik keek op de monitor van de camera en zag tot mijn verbazing alle drie mijn paarden, samen slapend (liggend) in de strostal. Dat heb ik een uurtje mogen bekijken en toen stond ze weer op.

Misty is overigens pas op 9 mei uitgeteld....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten