maandag 6 oktober 2014

Tè goed voeren

Omdat Misty opnieuw geïnsemineerd werd, ging ik met Misty en Ora naar een dierenarts met uitstekende reputatie (Hanna Remans) in België. Daar sprak ik mijn zorgen uit over de beenstand van Ora die toen nog (ze was een maand oud) ietwat kromme beentjes had. Zij vertelde me dat dat kwam doordat de botten harder groeien dan de pezen kunnen bijhouden. Dat kwam dan weer door tè goede melk door tè goede voeding van de moeder. Ze vroeg wat ik voerde: ik voerde braaf het aantal aanbevolen kilo’s van Pavo Podolac, het speciaal voer voor drachtige en zogende merries. Daar moest ik mee stoppen en Misty op een onderhoudsbrok zetten. Zeker bij Quarters was dat voer te eiwitrijk. Er staat zelfs in de productbeschrijving dat de melkafgifte voor sommige merries te sterk wordt. Aangezien ze geen gewicht verliest, is een basisbrok voldoende voor haar.

Maar wie voert er tegenwoordig nog een basisbrok?? Je zorgt toch alleen goed voor je paard als je speciaal voert wat voor hem/haar het beste is?? Op z’n minst moet het toch wel een smakelijk uitziende muesli zijn. Of niet? Zou die boer waar ik ooit stond en felle discussies mee had over Lightning’s eten toch gelijk krijgen? Dat die basisbrok die hij aan alle paarden voerde prima was? Als ik eerlijk was, deed Lightning het daar ook goed op.

Ik voerde mijn voorraad op tegen sterk gereduceerde hoeveelheid en kocht Pavo Basic+ voor nog geen 10 euro per zak. Sinds een paar maanden krijgt Misty dat (met nog Care4Life erbij). Niet alleen ziet Misty er beter uit, Ora’s benen zijn kaarsrecht! Bovendien is ze nu goed in verhouding en ziet eruit als een klein paard i.p.v. een uit de kluiten gewassen veulen. Op termijn is dit veel beter voor haar ontwikkeling en krijgt ze stevigere botten. Ook een basisbrok kan speciaal zijn voor wat voor je paard het beste is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten