maandag 22 november 2010

Vooruitgang

Gisteren begon ik vooruitgang te merken. Een uitgebreide opwarming is hard nodig, zonder dat is Lightning erg stijf en lukt het hem niet zijn benen op te tillen. Vorige week in de bak gereden en in de opwarmgalop ging hij bijna op z’n knieĆ«n en krabbelde weer overeind. Hij schrikt er niet eens meer van. Ik wel… Balkjes neergelegd zodat hij zijn voeten optilde, maar hij kan niet mikken voor de balk en ik zeker niet. Dat ging dus ook niet. Toen maar wat behendigheid gedaan en galop/draf overgangen en stap/achteruit overgangen. Toen voelde je al echt dat hij voor hoger kwam.
Vrijdag even naar buiten en van hetzelfde laken een pak. Weer vallen. In draf hoorde je hem zijn voeten over de grond slepen. In galop gezet, maar toen begon hij achter om te springen en kwam me een andere ruiter tegemoet. Dat korte stukje was wel genoeg om hem alert te krijgen en hij tilde zijn voeten op.

Ik begon langzaam het patroon te herkennen (ja, een paard leert sneller!) en heb gisteren dus goed opgewarmd en merkte na de ondertussen vaste series overgangen dat hij echt zijn rug begint te gebruiken en gebalanceerd begint te lopen. Je voelt zo’n “rocking motion” van achter naar voren. Aan zijn hoofd hoef ik dan vervolgens nog maar weinig te doen en laat het achterwege. Zijn hoofd in positie dwingen werkte helemaal niet en ik ben blij met die bevestiging dat de hoofdpositie vanzelf komt als je paard goed loopt. Voorheen was dit onbereikbare theorie van goeroes. Hij wordt zo ook erg licht op het bit waar ik nu in de bak weer mee rij. Zo merk je dat hij zichzelf begint te dragen en niet meer op de hand hangt.


Ik kijk zo af en toe eens naar de dressuurruiters om te leren wat hun basis is. Er rijden op onze stal best wel een paar goede ruiters rond die niet alleen maar trekken maar echt rijden vanuit de basisprincipes van de dressuur. Western is mooi met het extreem loslaten, maar je moet je paard wel eerst leren om op eigen benen te lopen. Western paarden horen niet in de oprichting te lopen, maar ik merk dat Lightning dat in deze fase van training nodig heeft om zijn rug en achterhand te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten