zaterdag 27 december 2014

Les met twee paarden

Een week na de clinic besloot ik dat het een goed idee was om les te blijven houden. In mijn eentje verval ik te snel in oude gewoonten en ben ik niet duidelijk genoeg wat ik van ze wil.

Vorige week zaterdag ging ik op pad met Lightning en Misty naar de rijhal in de buurt. Nadieh zou Misty rijden zodat er een wat beter stuur op kwam en ik reed op Lightning. Echt ideaal was dat niet want je kunt maar een ding tegelijk, ook als je les geeft, maar om en om ging prima. 

Misty had wat moeite met het zijwaartse werk, maar al heel gauw had Nadieh haar in een mooie verzameling lopen en was verkocht. Ze is het betere paard ten opzichte van Lightning door haar goede bouw en Lightning's beperkingen, maar de stand van haar voorbeen gaat op langere termijn waarschijnlijk problemen opleveren als je haar intensief gaat rijden. Het grappige is dat als je op Misty rijdt, een goed gevoel krijgt. Daar gaat zoveel positieve energie van uit! Ze leert super snel, laat zich door niks van de wijs brengen en zit ook nog eens heel lekker.

Lightning had het deze keer moeilijker, De winter is voor hem echt begonnen en dat uit zich in verzet. Of het stijfheid is, verzuring of iets anders, daar kom ik maar niet achter. Supplementen helpen niet (en weigert hij ook pertinent te eten) en zijn voer is compleet (volgens de fabrikant althans).  Hij vond het heel moeilijk om zijn rug te gebruiken en werd heel zwaar in de mond. Toch moet ik vasthouden, terwijl mijn hele lijf vindt dat ik hem lòs moet laten. Daardoor krijg je een op een neer gezwengel wat voor beiden frustreert. Ik krijg zo voor mezelf een bevestiging dat ik het niet kan en verlies mijn vertrouwen. Toch had ik een paar momenten (ook op Misty even mogen voelen) dat het met de juiste gedachten wèl lukt. Straks hebben we weer les, ik hou het patroon er gewoon even in. 

Buiten de techniek, rij ik ook te weinig. Nu in de winter ben ik blij als 2 keer per week lukt, maar meestal is dat maar één keer. Dat is natuurlijk niet voldoende om enige vooruitgang te boeken als je wil dat je paard sterker wordt en je jezelf wil verbeteren. Met werk, studie en de verzorging van de hele bende, heb ik simpelweg te weinig tijd over. Toch is dat ook een kweste van discipline. Dan moet ik toch maar wat minder slapen of iets verzinnen zodat ik een avond weg kan (en het ook gewoon doen!). Op deze manier lukt het studeren maar 80% en het rijden ook. Ik ga er dus komend jaar voor om mijn energie in het rijden (van Lightning) te steken en geen vervolgstudie te doen. Meteen een goed voornemen voor 2015 :D. En een tweede goed voornemen is om uit te zoeken hoe Lightning met minder pijn kan lopen. Er is iets dat in gras zit, wat niet in hooi zit en maakt dat hij in de winter zo chagerijnig is. 

PS: het volgende bericht wordt er weer een met foto's.... de blog wordt wel heel saai zo ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten